انواع مبل کلاسیک اصیل

مبل کلاسیک ایتالیایی

انواع مبل کلاسیک اصیل

انواع مبل کلاسیک اصیل : مبلمان کلاسیک را اگر بخواهیم توصیف کنیم صحبت از مبلمان عتیقه نیست. اما شباهت‎هایی به مبل‎های عتیقه در سبک مبلمان کلاسیک وجود دارد.

حتی در بعضی افسانه‎های مشهور می توان ردپایی از سبک مبلمان کلاسیک را مشاهده کرد. اما آنچه که ما به عنوان مبل کلاسیک در بازار داخلی ایران می‎شناسیم سبک و طراحی مبلمانی است که از صده‎ی ۱۸ میلادی پدید آمده است.

در معنای صحیح سبک کلی به نام مبل کلاسیک وجود ندارد. این نام سبک برگرفته از سبک هایی همچون سبک مبلمان روکوکو یا سبک طراحی مبلمان باروک و دیگر سبک‎های پیشین مبلمان است که به صده‎های ۱۷ تا ۲۰ میلادی مربوط می‎شود

مبلمان کلاسیک و پیشتازان این سبک

پیشتازان صنعت مبلمان کلاسیک در جهان کشورهای ایران، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و کمی هم کشور آلمان هستند. اما نباید تاثیر طول تاریخ ساخت مبلمان در مبل‎های یونان باستان و همینطور تاریخچه مبلمان در کشورهای ژاپن و مصر را نادیده گرفت.

مبلمان بر اساس قدیمی‎ترین شواهد از ۵۲۵۰ سال پیش به وجود آمد. اما آنچه که امروز به عنوان مبل کلاسیک خرید و فروش می‎شود حاصل تلاش طراحان مبلمان اروپایی از صده‎ی ۱۷ تا ۱۹ میلادی است

مبل کلاسیک ایتالیایی

در یک کلام مبل کلاسیک ایتالیایی را باید نتیجه هنر فوق‎العاده یونانیان و رومیان باستان دانست.

اصولا سبک مبلمان ایتالیایی تضاد و مقابله‎ ای است با سردی فضا با بهره‎گیری از تقارن و راه حل های ظریف و بسیار زیبا با روش های ایتالیایی!

مبلمان کلاسیک ایتالیایی، البته با طراحی خاص و جدید شبیه به سبک نئوکلاسیک

طراحی مبلمان ایتالیایی

بدون هیچ تعارفی سبک طراحی مبلمان ایتالیایی کانون تعادل، هماهنگی و تناسب است. که هر زمانی می تواند چشم علاقه مندان به سبک مبل کلاسیک را غافلگیر کند. ظرافت تاریخی و همینطور زنده در سبک مبل کلاسیک ایتالیایی می شود مشاهده کرد.

مبل کلاسیک ایتالیایی جوابگوی هر سلیقه‎ای با تاثیر بالا و جزئیات گرانبهاست. سبک مبل ایتالیایی تلفیقی است از ابتکار و سنت و فضاهایی که با سبک کلاسیک ایتالیایی چیدمان می‎شود همیشه متفاوت هستند.

متریال مبلمان ایتالیایی

مبلمان ایتالیایی عموما با بهترین متریال ساخته می‎شوند و یک راه حل کلاسیک لوکس به حساب می آید.

با سبک مبل کلاسیک ایتالیایی می‎توانید زیبایی هارمونیک و تعادل در فضایی نجیب که روزگاری خانه‎های اشرافی و نجیب‎زادگان را فرا گرفته بود تنفس کنید. مبلمانی که از چوب ماهون یا بلوط، گیلاس یا راش، سرامیک، برنز و مرمر است.

سبک ایتالیایی یادآور ستون‎ها و نیم‎ستونها، قرنیزها و گلدان‎های رز، مجسمه‎ها و کاخ‎های رومی است. که البته این‎ها به خودیِ‎خود سبک نیستند اما غنی کننده سبک ایتالیایی هستند.

برای داشتن مبل کلاسیک ایتالیایی شما نیاز به سادگی و تناسب در فضای دکوراسیون خود دارید. اگر غیر از این باشد با چیدمان مبلمان ایتالیایی یک آشفتگی بی‎نظم و غیر موثر نصیب‎تان خواهد شد.

رنگ در چیدمان مبل کلاسیک ایتالیایی

به طور خلاصه شما به رنگ‎های خنثی باید فکر کنید تا بهترین تاثیر را از دکوراسیون ایتالیایی بگیرید.

یک پالت رنگی کامل را در دکوراسیون خود خلق کنید. چرا که رنگ بخش جدایی‎ناپذیر مبلمان منزل شماست. اگر سبک کلاسیک ایتالیایی را برگزیده‎اید این را در نظر بگیرید که چه طرحی با بهترین شکل با سبک مبلمان کلاسیک ایتالیایی بر اساس سادگی، تعادل و هماهنگی برقرار می‎شود؟!

سبک رنگی مبل کلاسیک دارای توناژ خنثی و بدون تنش است. می‎تواند رنگ‎های سبز، خاکستری و قهوه‎ای را شامل شود. البته توناژ رنگ مبلمان کلاسیک فقط محدود به این رنگ‎ها نیست. رنگ‎های کاملا خنثی مثل سفید و خاکستری گزینه‎های نهایی برای تکمیل این سبک اصیل است.

در سبک مبل ایتالیایی از رنگ‎های طلای پتینه، ورق طلا و یا خطوط ژلاتینه طلا برای دستیابی نهایی به تزئین خطوط و جزئیات مبلمان استفاده می‎شود. که باعث غنای زیبایی و احساس تجمل می‎گردد. البته این در صورتی است که از حد و مرز سبک کلاسیک ایتالیایی فراتر نرود.

مبل کلاسیک ایتالیایی

خصوصیات مبل کلاسیک ایتالیایی چیست ؟

  • آزادی در طراحی.
  • مبل کلاسیک ایتالیایی دارای بخشی از خصوصیات سبک باروک و روکوکو است.
  • گرایش‎های ماکسیمالیستی در طراحی.
  • دارای زرق و برق یکنواخت در تمام سطوح چوب مبل، منبت ها و پارچه.
  • اهمیت استفاده از پارچه نفیس و گران قیمت.
  • استفاده از چوب گیلاس، ماهون، راش و بلوط.
  • استفاده از مرمر، طلا و سرامیک بصورت ترکیبی در اجزاء مختلف مبل ایتالیایی.
  • داشتن خطوط نرم و عاشقانه با تلفیقی از سبک نئوکلاسیک.
  • استفاده از حکاکی روی قیدهای کاناپه و صندلی‎ها.
  • داشتن طراحی‎های دلنشین و دور از سبک گوتیک روی صفحه میزها.

هنر دکوراسیون و مبلمان ایتالیایی قلمرو فانتزی‎های انسان است…

مبل کلاسیک فرانسوی

صحبت از اصالت می‎کنیم و حرف از هنری دلنشین با سبک فرانسوی…

مبل کلاسیک فرانسوی در پاریس زیبا ریشه دارد که برای پادشاه، درباریان و اشراف ساخته می‎شده است.

خصوصیات مبل کلاسیک فرانسوی

  • از مهم‎ترین خصوصیات مبلمان فرانسوی استفاده از پایه‎های منبت‎کاری شده است.
  • صندلی‎های میزناهارخوری دارای الگوی طرح گندم کاری حکاکی یا منبت کاری شده است.
  • ایجاد پتینه کهنه و پیر با استفاده از پولیش یا سنگ آهک در قسمت‎های عمیق منبت کاری.
  • طراحی ظریف و با وقار از دیگر خصوصیات طراحی مبلمان فرانسوی است.
  • دارای سبکی و راحتی بیشتر نسبت به سایر سبک های مبل کلاسیک.
  • استفاده از اشکال خمیده و عدم تقارن در طرح های منبت و حکاکی روی سطوح مبلمان.

مبلمان پاریسی

مبلمان پاریسی نیز یکی از سبک های اصلی مبل فرانسوی است. سبک مبلمان پاریسی یکی از مسیرهای اصلی در صنعت هنرهای تزئینی فرانسه و حتی اروپا بوده است.

سبک مبلمان فرانسوی به شکلی که ما امروز می‎شناسیم از زمان لویی چهاردهم و توسط وزیر دارایی وی به نام کولبرت آغاز شد. این صنعت برای ساخت هدایای گاه به گاه سفرا و وزرا و همینطور برای قراردادن در کاخ‎های سلطنتی رشد یافت.

منبت مورد استفاده در مبلمان فرانسوی غالبا کم عمق و ظریف است.

کمد پاریسی قرار گرفته شده در کنار مبلمان لویی شانزدهم

مبلمان دوره لویی شانزدهم

مبلمان دوره لویی شانزدهم که یکی از معروف ترین سبک های مبلمان فرانسوی است. (۱۷۷۴-۱۷۳۰) به دلیل ظرافت و سایز این سبک مبلمان مناسب فضاهای بزرگ کاخ‎ها نیستند. بیشتر برای سالن‎های کوچک‎تر و صمیمی که توسط لویی شانزدهم توسط معشوقه های او ، مادام دو پومپادور و مادام دوباری ایجاد شده است.

پارچه هایی که برای رویه کوبی این نوع مبلمان استفاده می شده عموما ابریشم بوده است. مبل‎ها به گونه ای طراحی شده اند که جابجایی آسان و راحتی داشته باشند.

کاناپه فرانسوی در موزه متروپولیتن

نقش فرانسه در صنعت مبل

فرانسه نقش بسزایی در گسترش صنعت مبلمان داشته. حتی در سال های ۱۷۶۹ تا ۱۷۷۵ آندره جاکوب که یک طراح مبلمان بود مجموعه‎ای از کتاب‎های حکاکی را منتشر کرد. که جزئیات طرح های حکاکی را به به تفصیل در آن بیان کرده بود.

در زمان لویی شانزدهم صندلی‎ها دارای پایه های کوتاه‎تر، قسمت پشتی آنها کمی خمیده بوده و در حالی که تکیه گاه ها و بازوی (دسته) صندلی ها و کاناپه کاملا عمود و ایستاده بوده اند.

صندلی‎ها (مبل تک) در دوره لویی شانزدهم کمی از لحاظ سایز کوچک‎تر از صندلی‎های دوره لویی چهاردهم بوده اما بسیار راحت‎تر بودند. پایه صندلی‎ها دارای خمیدگی بیشتر و قسمت بالای تکیه گاه پشتی گرد بوده و غالبا تزئیناتی نیز در آنها به کار گرفته شده که همان منبت یا حکاکی دوره خودمان است.

صندلی فرانسوی معروف به صندلی ملکه یا کویین

تنوع بالا در مبلمان فرانسوی

تنوع زیادی در مبلمان فرانسوی می‎توان یافت. آنقدر این سرزمین پُرهنر در طراحی ایفای نقش کرده که شاید بتوان ساعت‎ها فقط و فقط در مورد مبلمان سبک فرانسوی نوشت. اما شاید زیاده گویی و حوصله سربر باشد. اما حیف است که از صندلی یا مبل مدل Bergere چیزی نگویییم.

این مبل با هدف راحتی بیشتر و در عین حال حفظ اصالت و زیبایی فرانسوی طراحی شده است. سایز کوچک صندلی با نشیمن کوتاه‎تر اما کوسن و بالشت های عمیق تر و در بعضی مدل‎ها بال‎های کوتاه تر برای راحت‎تر قرار گرفتن دست روی آنها برای لم دادن و چرت زدن که بخاطر نوع طراحی سر را دربرابر سُر خوردن در هنگام خواب آلودگی محافظت می‎کند.

مبل فرانسوی سبک bergere

انواع مبل کلاسیک اصیل

مبلمان کلاسیک فرانسوی

پس از لویی شانزدهم، طراحی مبلمان فرانسوی گرایش عجیبی به شرقی شدن پیدا کرد. در بعضی شاخه‎های مبل فرانسوی می‎توان کم و بیش ردپایی از هنرهای شرقی را در آن پیدا کرد. نوعی از مبل‎های فرانسوی با نام La Sutane و همینطور نوع دیگری به نام عثمانی به نام en gonola با دسته‎هایی که به دور صندلی بیضی تاب می‎خورد. از این نوع سبک الهام گرفته آسیایی فرانسوی است.

از دیگر چیزهایی که از سبک مبل فرانسوی بسیار جای خود را در بین علاقه‎مندان مبلمان باز کرده. آینه و کنسول‎های فرانسوی است.

مبلمان کلاسیک ترکیه

متاسفانه حرف زیادی برای گفتن در خصوص مبلمان کلاسیک ترکیه وجود ندارد از این جهت که مبلمان ترک با وجود تنوع بالا، کیفیت نسبتا خوب و طرح‎های جذابی که در آن به چشم می‎خورد اما یک سبک اصیل نیست و الگو گرفته شده از مبلمان کلاسیک اروپایی است.

ترکیه پیش از آنکه دستی در تولید مبلمان داشته باشد به لطف آتاتورک به یکی از قطب های صنعت پارچه در جهان تبدیل شد. در حول محور پارچه‎های متنوع و مرغوبی که تولید کرد. صنعت تولید مبلمان کلاسیک و مبلمان مدرن را نیز در آن کشور شکوفا کرد.

مبلمان کلاسیک ترکیه با نام سلطان، ساخت شرکت علی گولر ترکیه

انواع مبل کلاسیک اصیل

استفاده از پلیمر در مبل کلاسیک ترکیه

بخش کوچکی از جامعه خریداران مبلمان کلاسیک در ایران به مبلمان ترک علاقه مند هستند. حتی با سختی های واردات و قیمت بالای آن حاضرند این نوع مبلمان را خریداری کنند. اما متاسفانه این موضوع که در بعضی قسمت های مبلمان ترک از جمله پایه های پرمنبت میزهای غذاخوری (مثل تصویر بالا) به خریدار گفته نمی شود که به جای چوب از پلیمر استفاده می شود. این موضوع به دلیل بافت آب و هوای مرطوب اروپا و همینطور سختی منبت در بعضی قسمت ها صورت می گیرد.

 

کاناپه ترک ساخت شرکت یاووزلار ترکیه

صنعت مبل کلاسیک در ترکیه

صنعت مبلمان کلاسیک در ترکیه دارای سبک و امضای خاص این کشور نیست. بلکه عموما الگوبرداری از آثار شرکت های بزرگ ایتالیایی، فرانسوی و در کل شرکت های مطرح اروپایی است. که گاها صنعت مبلمان ترکیه را در صادرات به اروپا به دلیل نقض قوانین کپی رایت با مشکل روبرو کرده است. اما به دلیل تنوع، قیمت های رقابتی و همینطور کیفیت رنگ چوب و پارچه علاقه مندان زیادی را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *