نحوه تمیز کردن مبل

شستشوی مبل در خانه

نحوه تمیز کردن مبل

نحوه تمیز کردن مبل : چگونه مبلمان را تمیز کنیم؟ سوالی که نه تنها خانم‌های خانه‌دار هنگام خانه تکانی عید نوروز. بلکه خیلی از آقایان مجرد که به تنهایی زندگی می‌کنند. یا افرادی که در زمینه خدمات نظافتی فعالیت دارند. به دنبال پاسخ آن هستند. گاهی در مجلات. گاهی در بین صحبت‌ها و تجربیات خود و گاهی نیز در جستجوهای خود در اینترنت. در این مطلب از نوژان مبل ما می‌خواهیم روشی را به شما یاد دهیم. که پاسخ خود در رابطه با تمیز کردن مبلمان را یافته و دیگر به دنبال این سوال نروید. با ما همراه باشید.

تمیز کرن مبل
تمیز کرن مبل

تمیز کردن مبل در خانه

این که خانه بهم می‌ریزد و مبلمان کثیف می‌شود. یک واقعیت است که همواره در حال رخ دادن است. خرده‌های مواد غذایی بین شکاف‌های مبل، ریختن نوشیدنی. و بچه‌هایی که با دست و پای آلوده روی مبل‌ها بالا و پایین می‌پرند. همه این‌ها روال زندگی هستند، اما ایرادی ندارد. تمیز کردن مبل، آن هم در خانه کار سختی نیست، فقط به شما بستگی دارد.

پیش از آن که شما را با اصول تمیز کردن مبل و نگهداری از مبل آشنا کنیم. در ابتدا باید مرحله‌ای را برای تمیز کردن مبلمان برایتان توضیح دهیم. که از آن با عنوان پاکسازی مبل یاد می‌شود. پاکسازی مبل شامل مراحلی است که سرعت تمیز کاری را بالا می‌برد.

مرحله اول پاکسازی: جارو کشیدن

ابتدا از دست ذرات درشت بین مبل‌ها یا درونشان و مابین کوسن‌های مبل خلاص شوید. جای جارو زدن، آن‌ها را با دست بردارید و درون کیسه‌ای جمع کنید. چرا که ممکن است قطعات بزرگ خوراکی و غیر خوراکی درون لوله جارو برقی شما گیر کنند. سپس با قسمت گردگیر جارو، سطح و رویه مبل و درزها را جارو بزنید. با تعویض سر جارو، از تمیز کننده بین مبل و نشیمن استفاده کنید. و با نگه داشتن طولانی درون درزها و چاک‌ها، اجازه دهید گرد و غبار نیز از بین برود.

تمیز کردن کوسن ها

کوسن‌ها و بالشت‌ها را در فضای باز بتکانید و رویه آن‌ها را با جارو نظافت و گردگیری کرده. و در انتها پایه‌های مبل را جابجا کرده و زیر مبل‌ها و کف آن را جارو بزنید. توجه کنید زیر مبل و فضای خالی بین بالش‌های مبلمان. یکی از مهم‌ترین مکان‌های فراموش شده هنگام نظافت هستند. که بایستی توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود.

تمیز کردن مبل با جاروبرقی
تمیز کردن مبل با جاروبرقی

مرحله دوم پاکسازی: برس کشیدن

ممکن است در بعضی از قسمت‌های مبل به دلیل فشرده شدن آلودگی جرم و خاک‌هایی به پارچه چسبیده باشند. که با جارو برقی تمیز نمی‌شوند. به همین منظور از برس دستی نسبتا نرمی استفاده کنید و روی کثیفی‌ها بکشید تا پاک شوند. در هنگام برس کشیدن مراقب باشید با فشار زیاد این کار انجام نشود. چرا که ممکن است به جنس پارچه آسیب وارد شود. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد تمیز کردن مبل پارچه‌ای را دارید.

فرچه کشیدن پارچه
فرچه کشیدن پارچه

مرحله سوم پاکسازی: برداشتن پُرزها و موهای چسبیده به مبل

خانم‌ها در خانه همواره از وجود موهای زیاد بر روی مبلمان و هم چنین پرزهای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه گله دارند. در بعضی از انواع مبلمان از پوشش‌هایی برای جلوگیری از چسبیدن مو به پارچه استفاده می‌شود. اما نه در همه آن‌ها. به همین منظور از غلتک‌های مخصوص استفاده کنید. چرا که در خیلی از موارد جارو برقی توان تمیز کردن موها را ندارد. به خصوص اگر در خانه حیوان خانگی نگه‌داری می‌کنید احتمالا نتوانید موهای آن‌ها را توسط جاروبرقی جمع‌آوری کنید.

جمع کردن پرز و مو
جمع کردن پرز و مو

مرحله چهارم پاکسازی: تمیز کردن سطوح غیر پارچه‌ای

در جواب باید بگوییم که تمیز کردن مبلمان مختص به نظافت پارچه مبل نیست. سطوحی که در معرض آلودگی هستند. از جمله چوب‌ها در مبل‌های دسته چوبی و فلزها. در قسمت‌هایی که فلز در نمای مبل به کار رفته است را با مواد مخصوص نظافت کنید. (برای چوب از روغن‌های مخصوص و برای فلز از تمیز کننده‌های فلز). مراقب باشید که مواد تمیز کننده بر روی پارچه منتقل نشوند. اگر سطح تمیزکاری بزرگ است. اسپرهای مخصوص را روی پارچه‌ای که با آن مبل را نظافت می‌کنید. بپاشید و سپس ناحیه مورد نظر را تمیز کنید.

تمیز کردن سطوح غیر پارچه‌ای
تمیز کردن سطوح غیر پارچه‌ای

مرحله پنجم پاکسازی: بررسی نکات مربوط به نظافت پارچه مبل

معمولا شرکت‌ها و سازندگان مبلمان دستور العمل مراقبت و شستشوی مبل خود را با نصب برچسب‌هایی که روی آن‌ها با علایم اختصاری توضیحاتی درج شده است معین می‌کنند.

تعدادی از این علایم را بررسی می‌کنیم تا هنگام شستشو و نظافت دچار خطا نشویم:

W : حرف اختصاری آب به زبان انگلیسی است که معنی آن استفاده از آب خالی یا بخار آب برای نظافت می‌باشد.

WS : این علامت یعنی با محلول پایه آب و مواد شیمیایی امکان نظافت مبل وجود دارد.

S : وجود این علامت به معنی تمیز کردن مبل به صورت خشک کردن باید صورت بگیرد.

O : یعنی مواد به کار رفته در محصول از مواد ارگانیک تشکیل شده و فقط با آب سرد باید شستشو شود.

X : وجود این حرف یعنی باید با برس یا جارو برقی نظافت شود و بعد از آن با شامپوی مخصوص تمیز گردد.

بررسی نکات مربوط به نظافت پارچه مبل
بررسی نکات مربوط به نظافت پارچه مبل

نحوه تمیز کردن مبل

تثبیت کننده رنگ

ابتدا باید تثبیت کننده رنگ و جنس پارچه تهیه کنید که پس از شامپو زدن و شستشوی مبل از آن استفاده کنید. چرا که با این کار باعث حفظ رنگ و دوام پارچه مبلمان خود خواهید شد. تثبیت کننده را می توانید از داروخانه‌ها ، فروشگاه‌های معتبر و یا فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنید. پیشنهاد می‌شود برای نمونه یک قسمت از مبل را با تثبیت کننده تست کنید تا با نحوه کار آن آشنا شوید.

پیش نظافت

بعد از این مرحله نوبت به پیش نظافت می‌رسد. با محلول آب و سرکه رقیق شده لکه‌ها را اسپری کنید و خیلی ملایم با دستمال پاک کنید. برای رنگ‌های تیره فقط از محلول آب استفاده کنید. به این صورت لکه‌ها خیس خورده و راحت‌تر تمیز خواهند شد.

محلول پایه آب برای شستشوی مبل

اکنون نوبت تهیه محلول پایه آب برای شستشوی مبل است. یک ظرف نسبتا بزرگ بردارید. درون آن را با ۳ لیتر آب پر کنید. سپس ۳ پیمانه از شامپوی غیر شیمیایی یا پایه آب را درون آب حل کنید. بعد با پارچه‌ای آغشته به محلول تمیز کننده را برای تست به گوشه‌ای از مبل بکشید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه باقی بماند. حالا حوله کاغذی را برداشته و در محل مورد نظر قرار دهید. اگر حوله رنگ پارچه را به خودش جذب نکرد یعنی میزان محلول آماده شده مناسب بوده و می‌توانید تمام قسمت‌های مبل را شستشو دهید. در غیر این صورت باید محلول را رقیق‌تر کرده و دوباره امتحان کنید.

تثبیت کننده رنگ
تثبیت کننده رنگ

استفاده از بخارشو

حال نوبت به بخارشو کردن مبل می‌رسد تا کثیفی‌ها و آلاینده‌های روغنی از بین بروند. دستگاه بخارشو را در حالت ضعیف قرار دهید تا به پارچه آسیب نزند. از بالا به پایین قسمت‌های پارچه‌ای را با دستگاه به آرامی تمیز کنید تا به بخش‌های پایینی برسید. اگر دستگاه بخار شو ندارید، کمی کار سخت می‌شود، اما نگران نباشید؛ شما می‌توانید مبل را با حوله لطیفی به همراه آب ولرم مبل را تمیز کنید. دقت کنید هنگام نظافت به حوله فشار وارد نکنید؛ چرا که شاید باعث از بین رفتن رنگ پارچه شود.

استفاده از شامپو

پس از بخار شو کردن نوبت به شامپو زدن می‌رسد. این شامپو زدن با مرحله‌ای که آب و شامپو را رقیق کردیم تفاوت دارد. چرا که در آن قسمت ما سعی داشتیم آلودگی‌ها را خیسانده و پاک کنیم تا در این مرحله با شامپو تمیزشان کنیم. برای این کار اسفنج نرمی را نیاز داریم. اسفنج را خیس کرده و شامپو را روی آن بریزید. سپس چند بار بفشارید تا اسفنج خوب کف کند؛ حالا با اسفنج مبل را نظافت کنید.

استفاده از بخارشو
استفاده از بخارشو

نحوه تمیز کردن مبل

پاک کردن کف
پاک کردن کف

پاک کردن کف از روی پارچه

پس از این که تمام مبل را با اسفنج و شامپو تمیز کردید نوبت پاک کردن کف‌ها از روی مبل می‌شود. اگر بخار شو دارید که کار مشخص است. مکنده آن را فعال کرده و کف‌ها را جمع کنید. در غیر این صورت با حوله‌ای نمناک خیلی سریع کف‌ها را از روی سطح مبل پاک کنید.
در بعضی مواقع نیاز است قسمت‌هایی که بیشتر در معرض آلودگی هستند دوباره این کارها و مراحل برایشان تکرار شود تا کثیفی‌ها کاملا از بین بروند. پس از پایان مراحل نیز مبل را در قسمتی که هوا تبادل ندارد قرار دهید تا خشک شود. به هیچ وجه مبل شامپو زده شده را در فضای آزاد قرار ندهید. چرا که هم گرد و غبار را خیلی سریع به خود جذب می‌کند و هم باعث ایجاد لک در جای جای مبل می‌شود.

قرار دادن مبل در معرض باد برای خشک شدن
قرار دادن مبل در معرض باد برای خشک شدن

روش های سریعتر

در این بین روش‌هایی نیز وجود دارد که کم دردسرتر از این مورد هستند، اما کاراییشان به اندازه روش فوق نیست. مثلا از تمیز کننده‌های فرار استفاده کنید. تمیز کننده‌هایی که پس از اسپری کردن مواد محلول روی مبل، بلافاصله با هوا واکنش داده و تبخیر می‌شوند. یا خارج کردن پارچه‌های مبلی (اگر امکان پذیر باشد) و شستشوی آن‌ها با ماشین لباسشویی که راحتی به نسبت راحت‌تر است.

در آخر یک مبل تمیز داریم
در آخر یک مبل تمیز داریم

توجه به نکات شستشوی هر مبل

این که سوال می‌شود چگونه مبلمان را تمیز کنیم، در بسیاری از انواع مبلمان راه حل‌های ساده‌ای دارد ولی بعضی از آن‌ها هستند که حتما باید به نکات روی برچسب‌های مبل دقت فراوان کرد. چون عدم توجه به آن باعث وارد آمدن آسیب‌های جدی به مبلمان خواهد شد.

امیدواریم با مطالعه این مطلب پاسخ سوال خود را یافته باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال نیز می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *