معرفی چوب درخت راش

بررسی چوب راش

معرفی چوب درخت راش

معرفی چوب درخت راش : اصطلاح و نامی است که در ایران برای نامیدن چوب هایی بکار می رود که در زبان انگلیسی beech نامیده می شود.

این چوب از درختی تهیه می شود که در جنگلهای شمال ایران نیز وجود دارد.

این چوب در جنگلهای مرطوب شمال کشور در شهرهایی مانند آستارا و نور وجود دارد.

و برای ساختن منازل و ساختمانهای روستایی استفاده می گردد.

معرفی چوب درخت راش

یک گونه از درخت راش که فاقوس سیلواتیکا نام دارد در جنگلهای ساحل دریای خزر، به وفور وجود دارد و اهالی از این چوب مرغوب استفاده های متعددی می کنند.

درخت راش در ارتفاعات مناطق کوهستانی از جمله استان ایب شمالی و ساحلی کشورمان سیار فراوان است.

رشد این درخت در سایه بسیار عالی است.

و در صورتی که سایه ی مناسب برای این درخت فراهم باشد کیفیت چوب آن و رشد آن بسیار مطلوب خواهد بود.

نهال درخت راش در سرما و گرمای شدید رشد مطلوب و مورد نظر خود را از دست می دهد

و چون درخت راش دارای ریشه های سطحی است، کوهستان محیط مناسبی برای رشد درخت راش محسوب می شود.

یکی دیگر از مزایای چوب درخت راش،

قطر

قطر درخت راش معمولاً به دو متر میرسد.

ارتفاع

این درخت گاها به ۳۰ الی ۳۵ متر میرسد

و ناگفته پیداست که وقتی چوبی بصورت یکسره در اختیار هنرمند مبل یا میز ساز قرار گیرد چه مزیتی محسوب می شود.

چوب درخت راش یکی از مشهور ترین چوب هایی است که در ساخت انواع مبلمان به کار گرفته می شود.

به ویژه مبل هایی که نمای چوبی شان مهم و زیبا کار می شود.

دیگر ویژگی جالب چوب راش این است که اگر نکات لازم در مورد مراقبت از این چوب رعایت شود، دارای عمر طولانی خواهد بود.

تشخیص چوب راش

معرفی چوب درخت راش

چوب راش دارای رنگ کرم مایل به قرمز است و سنگینی متوسطی دارد.

همچنین چوب راش دارای بافتی است که تقریبا در برابر حشرات چوب خوار و قارچ هایی که چوب را فرسوده کرده و سبب کوتاه شدن عمر مفید چوب می شود مقاوم است.

در بازار مبل ایران بیشتر چوب های راش موجود از جنگلهای راش کشور خودمان و کشور آذربایجان تامین می گردد. که البته چوب راش که از کشور آذربایجان وارد تولیدی های مبل ایران می شود دارای کیفیت بالاتری نسبت به چوب جنگلهای کشور خودمان است.

این کیفیت شامل :

  • اندازه های بزرگتر چوب به دلیل قطر بیشتر درختان راش آذربایجان
  • میزان انعطاف پذیری بیشتر و بهتر چوب وارداتی به دلیل رطوبت بیشتر آن

است.

مزیت استفاده از چوب راش در مبلمان

چرا از چوب راش در مبل استفاده می شود؟
تفاوت چوب راش با سایر چوب ها چیست؟

اینها سئوالات رایجی هستند که معمولا پرسیده می شود.

این نوع چوب  از دسته چوب های نرم است. این نرمی باعث می شود در برش ها و طرح دادن روی آن انعطاف بیشتری داشته باشد. این نوع چوب خوش تراش است.

یعنی قابلیت تورقی و انعطاف زیادی نسبت به چوب های سخت دارد.

به همین دلیل برای تهیه مبلمان و مصنوعات چوبی بسیار مناسب است .

در صنعت چوب و مبل یکی از مهمترین شاخصه های چوب داشتن استحکام ،مقاومت دربرابر کنده کاری ،بافت یکدست و نداشتن گره ،نرمی و انعطاف است که همه این ویژگی ها دراین نوع چوب یافت میشود به همین دلیل در ایران این چوب مرغوبیت فراوانی دارد. همچنین در دسترس است چون در اقلیم این سرزمین و کشور های مجاور براحتی یافت و وارد می شود.

چوب راش در مقابل رشد انواع قارچ و نفوذ حشرات مقاوم است و این یکی از ویژگی های مهمی است که باعث دوام و استحکام و استمرار استفاده از این نوع چوب در صنعت مبلمان شده است.

بهترین چوب برای مبل چیست ؟ آیا چوب راش بهترین چوب برای مبل است؟

اگر کمی در بازار مبل قدم بزنید و جویای کیفیت مبل های تولیدی شوید قطعا از فروشندگان زیادی خواهید شنید که فلان مبل تماما از چوب راش گرجستان تهیه شده و این موضوع را به عنوان یکی از مزایای مبل و علت قیمت بالای آن برخواهند شمرد. اما آیا واقعا بهترین چوب برای مبل چوب راش یا روس است ؟ آیا از چوب های دیگر در مبلمان استفاده نمی شود ؟

جواب این سئوال ها خیر است.

چوب گردو از بهترین و مقاوم ترین چوب هاست.

مبلمان با چوب گردو خیلی زیباتر و گران تر است.

این موضوعی است که خیلی ها از آن بی اطلاع هستند.

مبلمانی که از چوب های چوب راش ساخته شده باشد به مراتب از چوب های سخت مثل چوب گردو ارزان تر است.

چوب گردو سخت و در مقابل فشار بسیار جان سخت تر است و چوب راش نرم و بافت منعطف تری دارد. علت استفاده از چوب راش هم همین است که بافت یکدست تری در مبل هنگام برش و تراش ایجاد می شود.
چوب درخت گردو در مقابل فشار، خم شدن و کشش مقاوم تر و محکم تر از چوب درخت راش است.

معرفی چوب درخت راش

چگونه مبلمان چوبی جنس راش اصل بخریم؟

بهتر است از فروشگاهی مبل بخرید که نسبت به چوب آن اطمینان کافی داشته باشید. هرچند مبلمان با چوب راش باید به طور خالص از  این نوع چوب ساخته شود اما اغلب برخی از آنها فقط شامل روکش سطحی راش هستند. این یعنی که شما باید به حرف فروشنده اطمینان داشته باشید چون قطعا نمیتوانید با چاقو به جان مبلمان بیافتید و درونش را موشکافانه بررسی کنید. پس یک هندوانه دربسته می خرید. بسیاری در تولید مبل از این شیوه ترکیبی استفاده میکنند و خیلی هنرمندانه قسمت های نشیمن مبل را با چوب های متفرقه و ارزان و رویه مبل را با چوب راش می سازند.

بازدید از کلاف مبل قبل از رویه کوبی

اینجاست که شاید به ذهنتان برسد کاش میشد قبل از تولید مبل سری به کارگاه بزنیم و کلاف مبلمان را مشاهده کنیم. فکر بدی نیست اما بشرطی که بعد از خروج شما کلاف دیگری برای مبلتان بکار نرود. در نهایت باید باور کنید که اعتماد شرط اصلی است. اعتماد هم فقط به افرادی که سابقه درخشانی دارند و گارانتی معتبری به شما ارائه میدهند عاقلانه است. اگر مبلمان فروشی به شما ضمانت ۲ تا ۳ ساله داد میتوان امیدوار بود که غل و غشی در کارش نداشته یا کم کاری کمتری داشته است.

با توجه به بودجه که دارید می توانید گزینه مناسبی برای خود انتخاب کنید.درست است خرید مبل با روکش راش مقرون به صرفه است و ممکن است شما را وسوسه کند اما پیشنهاد مبلمان نوژان این است که از خرید این مبلمان خودداری کنید. زیرا بعد از مدت زمان کوتاهی غیر قابل استفاده می شوند.

مبلمانی که به تازگی از این چوب تهیه شده باشد فاقد زبری بوده و همه جای آن دارای سطح یکنواختی می باشد.

مبلی که از از این چوب درست می شود سطحی نرم , صاف و لطیف دارد.

آیا ارزش این همه هزینه کردن را دارد؟

یکی از مواردی که شاید به ذهن هر خریداری خطور کند این است که با این پول مبل میتوانم چند سال بعد مبل جدید بخریم و این یک تیر دونشان است. هم الان مبل میخرم و هم بعد از چند سال دکور خانه را عوض میکنم . بیاید با خودتان صادق باشید. آخرین باری که مبل خریدید چند سال پیش بود. اگر زوج جوانید به اطرافتان نگاه کنید ببینید کدامیک از اطرافیان شما میتوانند هر سال برای تغییر مبلمان هزینه پرداخت کنند. کلاف مبلی که از چوب بی کیفیتی تولید شده باشد دوام آن را کم میکند قطعا راحتی و زیبایی خوبی هم ندارد. مبلی که تماما از  این نوع چوب ساخته شده باشد یک سرمایه گذاری بزرگ محسوب می شود.

معرفی چوب درخت راش

چوب راش ایرانی بهتر است یا خارجی؟

چرا چوب راش گرجستان بهتر است و همه آن را تبلیغ میکنند؟ مگر درختها باهم فرقی دارند؟ چوب چوب است دیگر!

گونه های وارداتی رطوبت بیشتری دارند. قطر آنها بیشتر است و برای کارهای که نیاز به یکسره بودن دارند بهتر است. اما حتی برخی سازندگان مبل این اعتقاد را دارند که چوب ایران کیفیت بالاتری دارد.
شاید تنها مزیت چوب راش وارداتی به چوب داخلی این است که این چوب به دلیل ابعاد و رطوبت بالاتر تخته ها ضایعات کمتری در فرایند تولید مبل بوجود می آورد.

چگونه چوب راش خوب را از بد تشخیص بدهیم ؟

بررسی نوع چوب :

نوع چوب به کار رفته در مبلمان حائز اهمیت است . نوع چوب به به کار رفته در مبلمان باید از از یک گونه چوبی زیرا مقاومت ها و کشش های چوب ها با یکدیگر متفاوت است ولی می توان از چوب هایی که دارای مقاومت های نزدیک به یکدیگر باشند استفاده نمود.

شناسایی و تشخیص گره در چوب راش

یکی از مشکلات موجود در چوب گره در آن است . این راه دیگر به راحتی میتوانید پیدا کنید. گره ها به صورت تیرگی یا تورفتگی وبیرون زدگی روی بدنه بیرونی مبل به راحتی قابل مشاهده است. بسته به نوع چوب مصرفی و محل گره مقاومت های مربوط به آن ها متفاوت است . چوب روسی که در ایران اکثراً برای ساخت مبلمان استفاده می شود.

گره ها اگر در روی دسته ها باشند که ظاهر مبل را تحت تاثیر میگذارند .اگر درون بخش نشیمن باشند استحکام و مقاومت آن را تحت الشعاع میگذارند.

درصد گره چوبهای راش وراداتی معمولا بسیار بالاست. در هنگام خرید حواستان به گره ها باشد. باید به محل گره و بزرگی و کوچکی آن توجه کرد . توصیه می شود ازخرید مبلمانی که از چوب راش یا روسی درجه ۲ و ۳ و بی کیفیتی ساخته شده خودداری کنید.

گره در چوب عیب است نه زیبایی!!!

برخی گره چوب را نشان زیبایی طبیعی بودن آن میدانند. اما گره ها ممکن است از جای خود خارج شوند و مبل شما را ناقص کنند!

محل گره در چوب راش

اگر محل گره در پایه های مبلمان و یا هر محصول دیگر چوبی باشد و گره نیز شل باشد پس از مدتی از جای خود خارج می شود.

چون الیاف گره، از الیاف چوب جدا می باشد و سطح مقطع چوب را کم می کند.

همچنین اگر گره در محل اتصال دو پایه ( قیدها ) که بیشترین فشار عمود بر الیاف را تحمل می کند وجود داشته باشد پس از مدتی قید دچار مشکل خواهد شد.

تشخیص کیفیت چوب رنگ شده

برای تشخیص کیفیت چوب مبل، مبلی را انتخاب نمائید که رنگ روی آن از رنگ های شفاف باشد مانند ( پلی استر و …) زیرا به خوبی بافت و نوع چوب مشخص می شود و تمام موارد ذکر شده در آن دیده می شود. البته ناگفته نماند وقتی رنگ شفاف انتخاب میکنید چوب شما بوضوح به رنگ اصلی خود خواهد بود.

پس اگر رنگ بدنه مبل را مثلا سفید یا قهوه ای میخواهید رنگ شفاف کار را خراب خواهد کرد.

اگر رنگ برای شما حائز اهمیت است از مبلمان با رنگ های پوششی استفاده نمایید. ولی نوع چوب به دلیل پوشش رنگی مشخص نمی شود و اگر به امر چوب شناسی وارد هستید از جایی که چوب رنگ نشده می توان به نوع چوب پی برد رنگ های پوششی مانند رنگ روغنی، رنگ های مرمری، رنگ های طلایی و غیره می باشد .

تشخیص قارچ زدگی و ضایعات چوب راش در مبلمان

قارچ زدگی در چوب باعث ایجاد رگه های در چوب می شود. اگر رنگ چوب شفاف باشد هر نوع تغییر رنگ یک نوع عیب به حساب می آید. این عیب به صورت رگه های نخی شکل زرد سیاه یا تیره ظاهر می شود. رگه های زیاد یا چوب قارچ زده باعث خرد شدن چوب می شود که معمولاً در زیر رنگ های پوششی به چشم نمی خورد. بعضی از فروشندگان مبلمان از آن به عنوان زیبایی یاد می کنند در کل چوب باید یک دست باشد.

پرداخت ناقص چوب راش و روش تشخیص آن

پس از اینکه چوب برش میخورد و طرح مورد نظر روی آن حک می شود ماشین پوست زدن روی کلاف کشیده میشود. که عمل سمباده زنی را انجام میدهد. اما این دستگاه اگر بخوبی کار نکند میتواند باعث ایحاد خطوط دوار یا دایره ای و ناهمگون روی سطح بیرونی مبل شود. این امر طبیعی است. اما درکارگاه باید این ایرادات با استفاده از سمباده قبل از رنگ مبل روی چوب رفع شود. وگرنه این نشانه پرداخت نشدن درست چوب مبل است و مادامی که این مبل در منزل شماست این خطوط دایره ای شما را آزار خواهند داد.

تشخیص چوب راش بتونه شده

بتونه را زیر رنگ های پوششی نیمتوان تشخیص داد. از بتونه برای پر کردن خلل و سوراخ های ریز استفاده میکنند.

اما اگر این کار را برای پرکردن خلل فرج فاحشی روی چوب انجام دهند فاجعه رخ می دهد. سوراخ ها و شکاف های چوب مبل را برخی تولید کنندگان با اینکار میگیرند و به عواقب آن فکر نمیکنند.

در ابتدای امر این مشکل ظهور نمیکند. اما با ضربات کوچک و استفاده مکرر این سوراخ ها مشکل ساز می شوند. ممکن است این بتونه از مبل جداشود وشما مجبورید یک مبل ناقص را تحمل کنید.

تشخیص یک سطح بودن پایه های مبل چوبی

پایه های مبل باید کاملا هم اندازه باشند.

از در یک سطح بودن پایه های مبلمان خود اطمینان حاصل فرمایید. چون در صورت یک راستا نبودن آن ها فشار به قسمت های عقب و جلوی مبل آمده و مبل دچار پیچیدگی می شود.

اگر مبل در فروشگاه روی سطح یکنواخت باشد روی آن بشینید اگر لق نمیزند همه چیز روبراه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *