تشخیص کیفیت پارچه مبل

تکنیک تشخیص کیفیت پارچه های مبلی

تشخیص کیفیت پارچه مبل

تشخیص کیفیت پارچه مبل

تشخیص کیفیت پارچه مبل : در سال‌های اخیر نیازها و اولویت‌های ما تغییر کرده است و مبلمان برای ما از یک کالای لوکس و تجملاتی به کاربردی‌ترین وسیله در منزل تبدیل شده است.

تشخیص کیفیت پارچه مبل

انواع پارچه مبلی

گزینه‌های متنوعی برای روکش مبل وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربفرد خود را دارند. نوع پارچه مبلی بر طول عمر مبل تاثیر مستقیمی دارد. انتخاب جنس آن به لایف استایل و نحوه استفاده بستگی دارد. اگر تنها زندگی می‌کنید و به دنبال مبل لوکسی برای دکوراسیون‌تان هستید، مخمل و شنیل گزینه‌های خوبی برای شما می‌باشند. اگر به دنبال پارچه مبلی مقاومی هستید که طول عمر بالاتری داشته باشد، می‌توانید پارچه چرم را انتخاب کنید.

ما در ادامه مطلب انواع پارچه مبلی را به شما معرفی می‌کنیم و مزایا و معایب آن‌ها را با شما در میان خواهیم گذاشت. به این ترتیب بهتر می‌توانید در مورد نوع پارچه مبلی که به دنبال آن هستید، تصمیم بگیرید.

انواع پارچه مبلی

۱) پارچه مبلی چرم

چرم از جمله محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای مبل، صندلی، نیمکت و دیگر اثاثیه منزل می‌باشد. که نه تنها از زیبایی ظاهری فوق‌العاده‌ای برخورد است. بلکه دوام بالایی نیز دارد. البته چرم خود انواع مختلفی دارد که چرم اصل کیفیت بسیار بالایی در بین انواع پارچه مبلی دارد. اگر بودجه شما برای سفارش مبل چرمِ اصل کافی است، مطمئن باشید که مبل چرمی یک قطعه عالی برای سرمایه‌گذاری می‌باشد.

مزایای چرم

  • تمیز کردن آسان: چرم در برابر هر گونه لکه و چرک مقاوم است و به راحتی با یک پارچه نخی پاک می‌شود و برعکس جنس پارچه‌ای، هیچ بوی بد یا رطوبتی بر روی چرم باقی نمی‌ماند.
  • بادوام: اگر حیوان خانگی نگهداری می‌کنید یا به مبلی نیاز دارید که در برابر استفاده زیاد مقاوم و بادوام باشد، مطمئنا مبل چرمی بهترین انتخاب است. چرم در برابر سایش و پارگی، ماندگاری بالاتری نسبت به انواع پارچه مبلی دیگر دارد.
  • مد روز: مبلمان چرم در تمامی دوران‌ها در دکوراسیون خانه‌ها حضور داشته و هیچ گاه از مد نیفتاده است. پس با خیال راحت می‌توانید آن را برای سال‌های طولانی در منزل‌تان داشته باشید.

معایب چرم

  • بافت محکم: با اینکه بافت محکم چرم، دوام بالایی را برای آن رقم می‎زند اما راحتی که برای مبلمان به ارمغان می‌آورد، در مقایسه با مبلمان پارچه‌ای کمتر است.
  • ترک و شکاف: چرم به مرور زمان می‌تواند شکاف و ترک بردارد. مخصوصا اگر میزان استفاده از آن زیاد باشد. همچنین شما باید مراقب رنگ‌پریدگی چرم در اثر نور خورشید باشید.
  • گران بودن: مبلمان چرم گران‌تر است و اگر مبل چرم ارزان قیمت را در بازار دیدید، در مورد کیفیت آن شک کنید. چرم ارزان ماندگاری کمی دارد و در مدت کوتاهی مجبور به تعویض مبلمان‌تان خواهید بود.

نتیجه‌: چرم با کیفیت خوب دوام فوق‌العاده‌ای دارد و تمیز کردن آن آسان است. اگر شما به خوبی از مبل چرم مراقبت کنید، سال‌های سال عمر خواهد کرد اما به هر حال چرم اصل بسیار گران است و این بستگی به بودجه‌ی شما دارد.

انواع پارچه مبلی

تشخیص کیفیت پارچه مبل

۲) چرم مصنوعی

چرم مصنوعی که با متریال ترکیبی ساخته می‌شود. همان ظاهر و دوام چرم را داراست و در نتیجه شما با قیمت ارزان‌تر می‌توانید حس و حال مبلمان چرمی را به دکوراسیون‌تان به ارمغان آورید.

مزایا چرم مصنوعی

  • محافظت در برابر نور خورشید: چرم مصنوعی معمولا در برابر اشعه‌ی ماورا بنفش مقاوم بوده و حتی اگر مبل خود را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید، محو نمی‌شود.
  • از لحاظ زیست محیطی: چرم‌های مصنوعی جدید از چرم چوب پنبه درختان بلوط و جلبک دریایی ساخته می‌شوند و گزینه‎ی مناسبی برای جایگزین پوست حیوانات هستند. اگر شما نیز حامی حیوانات هستید، می‌توانید با خیال راحت چرم مصنوعی را انتخاب نمایید.
  • ظاهر لوکس: چرم مصنوعی همان ظاهر لوکس و مجلل چرم را با خود دارد و در عین حال ارزان‌تر نیز است. همینطور چرم مصنوعی در رنگ‌های متنوعی در دسترس است و شما می‌توانید انتخاب‌های گسترده‌ای داشته باشید.

معایب چرم مصنوعی

  • متریال: هنگام انتخاب نوع چرم به متریال سازنده‌ آن توجه کنید. چرم مصنوعی به طور عمده از متریال پلی اورتان (PU) و پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته می‌شوند. معمولا چرم PVC مقدار تنفس‌پذیری کمتری دارد و به سختی تمیز می‌شوند. قابلیت تنفس پذیری مبلمان چرمی باعث می‌شود تا در زمان تماس طولانی‌تر با مبلمان رطوبت کمتری ایجاد شود.
  • دوام کمتر: چرم مصنوعی در مقایسه با چرم اصل دوام کمتری دارد و به راحتی آسیب می‌بیند و با گذشت زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد.
  • جذب آلرژن‌ها: چرم طبیعی خاصیت ضدحساسیت دارد ولی در مورد چرم مصنوعی اینگونه نیست و اکثرا آلرژن و مواد حساسیت‌زا را به خود جذب می‌کنند.

نتیجه‌گیری: اگر ظاهر چرم برای شما اولویت بالاتری دارد، چرم مصنوعی قطعا برای شما مناسب است. فقط بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و چرم مصنوعی با کیفیت بالاتری را خریداری نمایید.

انواع پارچه مبلی

۳) پارچه میکروفیبر

این پارچه مبلی انتخاب عالی برای کسانی است که حیوان خانگی دارند. پارچه میکروفیبر یک پلی استر خوب است که در عین نرمی و دوام بالا، به راحتی نیز تمیز می‌شود. این پارچه دارای بافتی محکم است. بنابراین موی حیوانات خانگی، گرد و غبار و پرز به الیاف مصنوعی آن نمی‌چسبد. به همین خاطر نگهداری از مبلمان میکروفیبر بسیار ساده است.

مزایا پارچه میکروفیبر

  • مقاومت خوب: پارچه میکروفیبر در برابر رنگ پریدگی بسیار خوب عمل می‌کند و نسبت به دیگر پارچه‌ مبلی‌ها به مدت طولانی‌تری رنگ خود را حفظ می‌نماید. همینطور بافت محکم این پارچه باعث می‌شود که راحت‌تر تمیز شود.
  • سازگار با محیط زیست و بادوام: میکروفیبر از جمله بادوام‌ترین پارچه‌های مهندسی شده است که متریال پایه‌ی آن از مواد نفتی بوده و به راحتی قابل بازیافت می‌باشد.
  • راحتی مناسب: پارچه مبلی میکروفیبر نسبت به دو نوع قبلی گرم‌تر و راحت‌تر بوده و فضای دنجی را برای استراحت شما فراهم خواهد کرد. همچنین این پارچه ضدحساسیت می‌باشد.

معایب پارچه میکروفیبر

  • مستعد لک شدن با آب: شما با انتخاب پارچه مبلی میکروفیبر باید مراقب لکه‌های آب بر روی آن باشید. در حالی که این پارچه مبلی در برابر بیشتر لکه‌ها مقاوم است اما در برابر آب ضعیف عمل می‌کند. اگر آب به درون پارچه نفود کند، ممکن است با لکه‌هایی روی پارچه بعد از خشک شدن مواجه شوید.
  • مستعد چین خوردن: پارچه میکروفیبر به دلیل نرمی، مستعد چین خوردن است و در زیر گرمای شدید تا شده و همین می‌تواند ظاهر ناخوشایندی به مبل بدهد.

نتیجه‌گیری: پارچه میکروفیبر نرم، راحت و نگهداری آن ساده است و برای خانواده‌هایی با فرزندان کوچک یا حیوانات خانگی بسیار مناسب می‌باشد. فقط باید مطلع باشید که در عین بادوام بودن در طولانی مدت ساییده شود.

تشخیص کیفیت پارچه مبل

انواع پارچه مبلی

۴) پارچه مبلی کتان

پارچه مبلی کتان از جمله پرطرفدارترین انتخابات مردم به هنگام سفارش مبلمان است. کتان دارای خاصیت تنفس‌پذیری است که باعث می‌شود در زمان تماس با مبلمان رطوبت کمتری ایجاد شود. از طرف دیگر پارچه کتان حساس بوده و به راحتی کثیف شده و دچار چین و چروک می‌شود.

مزایا کتان

  • سبک و بادوام: پارچه‌ کتان در عین حال که بسیار ظریف و حساس است اما دوام و کیفیت بالایی دارد. همینطور پارچه کتان در برابر سایش، نفوذ آب و رنگ‌پریدگی مقامت خوبی دارد.
  • سازگار با محیط زیست: پارچه کتان از جمله پارچه‌های کمیاب می‌باشد که از مواد طبیعی مقرون به صرفه تشکیل شده است. به این معنی که در عین داشتن یک مبل شیک و راحت می‌توانید دوستدار محیط زیست نیز بمانید.
  • بافتی زیبا و ملایم: پارچه کتان بافتی ملایم و لطیف دارد که همین ظاهر زیبا و جذاب به آن داده است. مبلی با پارچه کتان نرمی فوق‌العاده‌ای دارد.

معایب کتان

  • چین و چروک: پارچه مبلی کتان به راحتی چروک می‌شود و هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.
  • نامناسب برای استفاده روزمره: اگر مبل استفاده‌ی زیادی در منزل شما خواهد داشت، پارچه کتان انتخاب مناسبی برای شما نیست. چرا که خیلی زود لک شده و کثیف می‌شود و به صورت حرفه‌ای نیز باید تمیز شود.

نتیجه‌گیری: درست است که پارچه کتان نیاز به مراقبت خاصی دارد اما درخشش و ظرافت آن زیبایی خاصی را می‌تواند برای دکوراسیون شما به ارمغان آورد. این پارچه مبلی برای فضاهایی که کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد یا خانه‌هایی بدون کودک یا حیوان خانگی مناسب‌تر است.

تشخیص کیفیت پارچه مبل

انواع پارچه مبلی

۵) نخی

ماندگاری مبلمان نخی به بافت آن بستگی دارد. بافت سفت و محکم به معنی پارچه مبلی محکم و باکیفیت بالا است. علاوه بر این پارچه نخی دارای الیاف طبیعی است و مقاومت خوبی در برابر محو شدن دارد. با این حال پارچه نخی در برابر لک و چروک از مقاومت خوبی برخوردار نیست.

مزایا پارچه نخی

  • سبک و بادوام: پارچه نخی در لیست بادوام‌ترین پارچه‌های مبلی قرار دارد. همینطور این پارچه در انواع رنگ و طرح در بازار موجود است. که به راحتی می‌توانید متناسب‌ترین طرح و رنگ را با توجه به دکوراسیون‌تان سفارش دهید.
  • کاملا طبیعی: پارچه نخی صددرصد طبیعی است و بسیار راحت و با قابلیت تنفس‌پذیری بالا است. همینطور پارچه نخی ضدحساسیت است و برای کسانی که پوست حساس دارند، بسیار مناسب است.
  • مقاوم در برابر سایش: یکی از مزایای طبیعی پارچه نخی این است که در برابر پرزدهی و سایش مقاوم است و بنابراین می‌توانید با خیال راحت ساعت‌ها بر روی آن استراحت کنید.

معایب پارچه نخی

  • رنگ‎پذیری پارچه: یکی از ایراداتی که به پارچه نخی وارد می‌شود، این است که به راحتی رنگ می‌گیرد و ممکن پس از مدت طولانی نشستن بر روی مبل رنگ لباس شما باعث تغییر رنگ مبل شود.
  • چین و چروک: از آنجایی که در بالا نیز اشاره کردیم، پارچه نخی خاصیت تنفس‌پذیری دارد. همین می‌تواند باعث تعرق و چین و چروک یا حتی بوی بد پارچه شود.

نتیجه‌گیری: پارچه نخی مثل کتان گزینه‌ی عالی برای روکش مبل است اما نسبت به آن نیاز به مراقبت کمتری دارد. این پارچه سنگین‌تر از کتان است اما گزینه‌های زیادی در سبک و طرح پیش روی شما قرار می‌دهد.

انواع پارچه مبلی

۶) پارچه پلی استر

پارچه پلی استر از جمله رایج‌ترین پارچه‌های مصنوعی است که به عنوان روکش مبل کاربرد دارد. این پارچه گزینه‌ی مقرون به صرفه‌ای برای روکش مبل است. مقاوم در برابر چین و چروک و بادوام بوده و تمیز کردن آن آسان است. در عین حال پارچه پلی استر بسیار شیک بود و می‌تواند مبلمان زیبایی را برای دکوراسیون شما به ارمغان آورد.

مزایا پلی استر

  • بادوام: پارچه پلی استر در برابر لکه و سایش مقاوم است و همین آن را بسیار بادوام کرده است. همینطور در صورت شستن پارچه پلی استر، خیلی زود خشک می‌شود.
  • بدون بو: پلی استر فقط کمی قابلیت تنفس‌پذیری دارد؛ به این معنی که مثل سایر پارچه‌های قابل تنفس، مانند کتان و نخی، بویی را به خود جذب نمی‌کند.

معایب پلی استر

  • آسیب در صورت تغییر دما: پلی استر در صورت قرار گرفتن در معرض دمای بالا یا نوسانات دما ترک خورده و آسیب خواهد دید. پس حتما مطمئن شوید که مبل پلی استر شما در یک اتاق با دمای یکسانی قرار خواهد گرفت.
  • بسیار حساس: پلی استر بافت کششی دارد، به این معنی که با گذشت زمان کشیده می‌شود. همچنان امکان اشتعال آن نیز وجود دارد. مراقب باشید که در کنار مبل پلی استر خود شمع روشن نکنید.

نتیجه‌گیری: پلی استر پارچه‎ای نرم و راحت است که مقاومت خوبی در برابر نفوذ مایعات دارد و برای خانواده‌هایی با بچه‎های کوچک گزینه‌ی مناسبی است.

انواع پارچه مبلی

۷) پارچه رومبلی شانل

پارچه شانل هم از الیاف طبیعی و هم مصنوعی ساخته می‌شود و دارای بافتی نرم و ظریف است. البته در عین حال بسیار بادوام است. ولی اگر از حیوانات خانگی نگهداری می‎کنید، این پارچه مبلی به شما پیشنهاد نمی‌شود.

مزایا پارچه شانل

  • لطافت و نرمی باورنکردنی: در میان پارچه‌های مبلی شانل از لطافت و نرمی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در عین حال بسیار لوکس می‌باشد. این همان چیزی است که باعث می‌شود، مبلمان با پارچه مبلی شانل بسیار طرفدار داشته باشند.
  • بادوام: پارچه مبلی شانل بادوام بوده و همچنین تمیز کردن آن آسان می‌باشد. به این ترتیب در برابر استفاده‌ی زیاد و سایش مقاومت می‌کند. به راحتی سال‌های سال شکل و شمایل جدید خود را حفظ می‌نماید.
  • تنوع پارچه: پارچه مبلی شانل در انواع رنگ‌های متنوع در بازار یافت می‌شود. مطمئنا طرح و رنگی از آن را خواهید یافت که با دکوراسیون شما مطابقت داشته باشد. تنوع و راحتی ترکیب کاملی برای هر مدل مبلی است.

معایب پارچه شانل

  • قابلیت کششی: این پارچه قابل کش بوده و با گذشت زمان رویه مبل شما شل می‌شود
  • جذب آلرژن‌ها: پارچه شانل گرد و غبار و بقایای هر چیزی را به خود جذب می‌کند. علاوه بر این پنجه‌ی حیوانات خانگی به راحتی می‌تواند به مبل آسیب برساند. بنابراین صاحبان حیوانات خانگی قبل از سفارش پارچه مبلی شانل، باید کاملا به این موضوع توجه کنند.

نتیجه‌گیری: در حالی که پارچه شانل در برابر استفاده‎ی زیاد مقاومت خوبی دارد اما نیاز به مراقبت و نگهداری بالایی نیز دارد. شما باید به طور مرتب آن را جارو کنید و از هر گونه آسیب دور نگهدارید. علاوه بر این پارچه شانل نیاز به شستشوی حرفه‌ای نیز دارد.

انواع پارچه مبلی

مخمل

اگر شما به دنبال پارچه‌ مبلی هستید که در عین جذابیت، راحت نیز باشد، پیشنهاد ما به شما پارچه مبلی مخمل است. این پارچه مبلی دارای درخشش خاصی است که قطعه مبلمان شما را در فضای اتاق برجسته می‌کند.

مزایا مخمل

  • ظاهری لوکس و گرم: مخمل بسیار لوکس بوده و در عین حال نرمی و لطافت خاصی دارد و فضای دنج و راحتی را برای شما خواهد ساخت.
  • تنوع رنگ: شما می‌توانید مخمل را در انواع رنگ سفارش دهید و استفاده از تمامی رنگ‌های آن در دکوراسیون داخلی متداول است.
  • مناسب برای حیوانات خانگی: برعکس دیگر پارچه‌های مبلی، مخمل بسیار مقاوم بوده و از چنگال حیوانات خانگی نیز در امان است.

معایب مخمل

  • نگهداری بالا: دوام مبل مخمل به نحوه‎ی مراقبت و رسیدگی شما به آن بستگی دارد ولی به طور کلی تمیز کردن و نگهداری مخمل دشوار است.
  • گران قیمت: پارچه مخمل گران قیمت است و شما باید برای خرید مبل مخمل هزینه‌ی بالایی را پرداخت کنید.

نتیجه‌گیری: مبل مخمل بسیار راحت می‌باشد و ظاهر لوکس و زیبایی را با خود به دکوراسیون شما خواهد آورد. به طور کلی مبل مخمل بیشتر برای فضاهای رسمی مناسب‌تر است. ولی می‌توانید با توجه به دکوراسیون خود از آن در اتاق‌ نشیمن یا پذیرایی نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *