انواع فوم و اسفنج

انواع فوم و اسفنج در صنعت مبلمان

انواع فوم و اسفنج : فوم استفاده شده در مبل که عمدتا در دسته ها و کف مبل به کار می رود. یکی از مهم ترین فاکتورها در تعیین کیفیت مبل و ماندگاری آن است. برای مبل از انواع فوم ها و ابرها می توان استفاده کرد. سیر تکاملی آن با اسفنج شروع شد. در این پست ما به اختصار درخصوص فوم های مبلی صحبت خواهیم کرد.

انواع فوم و اسفنج

۱- اسفنج

۲- فوم سرد

۳- فوم گرم

۴- فوم ویژه

۵- فوم عدسی یا تخت

۶- الیاف ویسکوز

اسفنج چیست؟

همان ابرهای کرمی رنگ است که می شناسیم. طول عمر اسفنج از ضخامت آن تعیین می شود. هرچه ضخامت آن بالاتر باشد. اسفنج عمر بیشتری می کند. درحال حاضر بهترین نوع اسفنج برای تولید مبل، اسفنج های ۳۵ کیلویی هستند.

فوم چیست؟

فوم های مورداستفاده در تولید مبل همان فوم خرج کار هستند که نوعی ورق فوم می باشد. ورق فوم در مبلمان کیفیت و ماندگاری بیشتری نسبت به اسفنج و ابر دارد، اما قیمت بالاتری نیز دارد. فوم در سه عنوان فوم سرد، فوم گرم و فوم ویژه در تولید مبلمان به کار می رود.

فوم گرم چیست؟

فوم گرم نوعی از ورق فوم است که در کوره و دمای بسیار بالا تولید می شود. کیفیت و ماندگاری فوم گرم بسیار بالاتر از اسفنج است.

فوم سرد چیست؟

فوم سرد همانند فوم گرم نوعی ورق فوم است، که در دمای بسیار پایین تولید می شود. کیفیت و ماندگاری فوم سرد از اسفنج بالاتر و از فوم گرم پایین تر است.

فوم ویژه چیست؟

فوم ویژه به گونه ای تولید می شود، که خاصیت هر دو فوم سرد و گرم را داشته باشد. درحال حاضر برای تولید مبل استیل و راحتی از فوم ویژه استفاده می شود.

فوم عدسی چیست؟

فوم عدسی که با نام قالب فوم تخت نیز شناخته می شود، دارای دوطرف تخت یا یک طرف تخت و یک طرف عدسی است.

الیاف ویسکوز چیست؟

برای دسته و پشت مبل می توان از فوم و ویسکوز استفاده کرد.

برای این که تشک مبل دوام کافی داشته باشد و بر اثر زیاد نشستن از حالت طبیعی خارج نشود. می بایست یکسری اطلاعات لازم درباره نوع تشک و مواد و متریالی که در صنعت مبلمان استفاده می شود بدانیم. که به هنگام خرید ذهنمان درگیر اطلاعات گفته شده درست و یا غلط فروشندگان نکنیم و انتخاب درستی داشته باشیم.

  • اسفنج

همان ابر معمولی هست که همه می شناسند. در ضخامت های مختلف برای اکثر نقاط مبلمان استفاده می شود. مثلا برای دسته های مبل و پشت مبل اسفنج های نازک قرار داده می شود. در کف مبلمان هم در بسیاری از موارد اسفنج هایی موسوم به اسفنج ۳۵ کیلویی یا اسفنج LX مبل استفاده می شود که منظور از ۳۵۰کیلویی چگالی اسفنج می باشد. که هر چقدر بالاتر باشد طول عمراسفنج مبل بیشتر است.اسفنج LX مبل هم نوعی اسفنج هست که در حال حاضر جزء برندهای معتبر در زمینه کف مبلمان می باشد.

  • فوم

از ترکیب مواد شیمیایی مخصوصی با نسبت مشخص در کوره ساخته می شود,انواع مختلفی دارد و در انواع مبلمان و صندلی های اتومبیل استفاده می شود. به دلیل ساخت متنوع دارای کیفیت های مختلف ومتفاوتی هستند. از لحاظ ماندگاری نسبت به اسفنج های معمولی طول عمر بیشتری دارند. فوم هایی که برای مبلمان استفاده می شوند فوم گرم, فوم سرد و فوم ویژه. ضخامت فوم هم جدای از جنس آن می تواند ۱۰یا ۱۳ویا۱۵۵ سانتی متر باشد.

 

  • فوم گرم

علت نامگذاری فوم گرم نوع ساخت آن هست که در دمای بالای کوره پخته می شود,فوم گرم نسبت به اسفنج برای استفاده در کف مبلمان بهتر است.خاصیت بارز فوم گرم سفت بودن آن است که  البته این خاصیت به مرور بر اثر استفاده کم می شود و فوم نرم تر می شود.خاصیت ارتجاعی فوم گرم به مرور کمتر می شود.

  • فوم سرد

نامگذاری فوم سرد هم به دلیل استفاده از حرارت غیر مستقیم یا دمای کم در مراحل ساخت می باشد. دمای کم فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکول های این فوم می دهد و به همین دلیل حالت ارتجاعی این فوم نسبت به فوم گرم بیشتر بوده و نرم تر از فوم می باشد. معمولا برای مبلمان راحتی در قسمت کف از فوم سرد استفاده می کنند. به دلیل نرم بودن و راحتی بیشتر. ولی طول عمر آن کمتر از فوم گرم است. معمولا تولید کنندگان مبل که در مبل خود از فوم سرد استفاده می کنند تنها ۱۸ ماه کارشان را ضمانت می کنند.

  • فوم ویژه

خواص فوم گرم و سرد را همزمان داشته و از لحاظ نرمی و سفتی بین سرد و گرم می باشد. جدیدا برای مبلمان راحتی ومبل استیل از این نوع فوم استفاده می شود.

قالب فوم(عدسی یا تخت):منظور شکل ظاهری فوم هست که می تواندبه صورت دو طرف تخت یا یک طرف تخت و یک طرف به حالت محدب باشد. برای مبلمان با مدل های خاص کاربرد دارد به این شکل فوم  عدسی می گویند.

الیاف و ویسکوز: رشته های نازکی از مواد پلی استری که به شکل ساده و یا حلقه و گردی تولید شده و در داخل کوسن مبل و تشک ها و بالشتک های مبلمان استفاده می شود. از نکات مثبت ویسکوز نرمی و راحتی فوق العاده آن می باشد. ولی برای کف مبل کمتر توصیه می شود. به دلیل اینکه حالت ارتجاعی کمتری نسبت به فوم و اسفنج داشته و به راحتی بر روی تشک جای نشیمن باقی می ماند.

  •  فنر لول

فنرهای فلزی به شکل لوله ای هست که در داخل تشک های خواب هم استفاده می شود. بیشتر برای مبلمان استیل و مبل کلاسیک استفاده می شود. این فنر در زیر فوم و بین تسمه ها و گونی قرار داده می شود. طول عمر مبلمانی که از فنر لول استفاده می شود نسبتا بیشتر هست.

فنر زیگزاگ: فنر زیگزاگ فنرهای فلزی به حالت زیگزاگ و سطحی کاملا مسطح دارند. که این موضوع باعث می شود از این نوع فنر بتوان برای انواع مبلمان راحتی استفاده نمود. البته استفاده از این نوع فنر  فلزی هم نسبت به قبل کمتر شده  است.

  • تسمه کشی

تسمه کشی از کش های نازک موازی هم با روکش پارچه و یا نایلونی به صورت پیوسته ساخته شده است. در حال حاضر در اغلب انواع مبل راحتی و مبل استیل استفاده می شود. به دلیل  تغییر نوع رویه کوبی از خرده پارچه و اسفنج به رویه کوبی با فوم,استفاده از تسمه کشی نسبت به قبل بیشتر شده است. قبلا به جای تسمه های کشی از تسمه های نخی غیر کشی استفاده می شد.

  • لایکو

ورق های نازکی از پنبه و پلی استر می باشند که برای دسته ها و تکیه گاه ودر بعضی موارد در کف مبل بر روی فوم (برای طول عمر بیشتر)استفاده می شود. لایکو هم بر اساس جرم حجمی مثل  اسفنج دسته بندی می شود و هرچه دانسیته اش بالاتر باشد توان تحمل فشار بیشتر و طول عمر کار هم بیشتر می شود.

در مجموع در رویه کوبی انواع مبل استیل و مبل راحتی از اسفنج و فوم و الیاف ویسکوز استفاده می شود. (در بعضی موارد برای دسته و پشت مبل هم فوم و ویسکوز قابل استفاده هست). کف مبلمان استیل در حال حاضر از فوم گرم, فوم سرد و یا فوم ویژه تولید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *