اطلاعات لازم قبل از خرید

مبلمان کلاسیک، پدیده‌ای است که با درهم آمیختن مزایای مبلمان استیل و مدرن به دست صنعتگران ساخته می‌شود. بدین صورت که راحتی قسمت نشیمن در مبلمان مدرن و زیبایی مبلمان استیل در آن تلفیق شده است. این نوع از مبلمان با توجه به کوچک بودن اغلب آپارتمان‌ها برای زندگی کنونی بشر مناسب می‌باشد.

ویژگی‌‌های مبلمان کلاسیک

کارکرد اصلی مبلمان کلاسیک استفاده در اتاق پذیرایی می‌باشد و بیش از هرچیز زیبایی در ساخت این نوع مبلمان مهم است. ابر یا فوم به کار رفته در قسمت نشیمن‌ مبلمان کلاسیک نوژان از انعطاف پذیری قابل قبولی برخوردار می‌باشد. معمولاً ارتفاع نشیمن‌گاه در مبلمان کلاسیک از دیگر مبل‌ها بلند‌تر است.

از شرایط ظاهری مهم برای خرید مبلمان کلاسیک اجرای هنر منبت‌کاری، روی مبلمان کلاسیک نوژان می‌باشد. نکته حائز اهمیت در اجرای این هنر این است که باید خطوط ایجاد شده ساده و در عین حال متقارن باشند. اجرای طرح‌های پیچیده و ریزه‌کاری‌ روی بدنه، پایه و تاج مبلمان از دیگر زیبایی‌های این مبلمان به شمار می‌رود. رنگ‌های به کار رفته در مبلمان کلاسیک عمدتاٌ الهام گرفته از طبیعت است و اغلب قهوه‌ای یا کرم می‌باشد.

اصطلاحات مهم برای خرید مبلمان کلاسیک

در این قسمت از راهنمای خرید مبلمان کلاسیک شما را با اصطلاحات و برخی نکات مهم در خرید مبلمان کلاسیک آشنا می‌کنیم که احتمالا آن‌ها را هنگام خرید بشنوید. از اصطلاحاتی که در زمان خرید مبلمان با آن مواجه می‌شوید اصطلاح کلاف است که به بدنه و چارچوب اصلی مبل گفته می‌شود. در مبلمان کلاسیک به جهت استحکام زیاد چوب درخت راش از آن‌ها برای ساخت کلاف مبلمان استفاده می‌شود. در این مبلمان، از چوب ماسیو و روکش‌های طبیعی بهره گرفته می‌شود و به هیچ عنوان از روکش‌های ملامینه و MDF استفاده نمی‌شود. برخی از سازندگان مبلمان نیز به جهت انعطاف‌پذیری کم، از چوب سفید یا همان چوب کاج استفاده می‌کنند که این مسئله از مرغوبیت مبلمان می‌کاهد. برخی با هدف افزایش طول عمر مبل از دو چوب به صورت متصل استفاده می‌کنند، که در اصطلاح به این نوع کلاف دوبل گفته می‌شود که مرغوبترین نوع کلاف محسوب می‌شود.

نکات مهم در خرید مبلمان کلاسیک

در ادامه این راهنمای خرید مبلمان کلاسیک توصیه می‌کنیم حتما به نکات زیر توجه فرمایید:

کلاف مبلمان

۱. در صورتی که امکان بازدید از کلاف مبلمان را دارید آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و از استحکام آن اطمینان حاصل نمایید. جنس چوب به کار رفته در مبلمان را بررسی نمایید تا از چوب پوسیده یا ترک خورده ساخته نشده باشد.

در اغلب فروشگاه‌ها امکان بازدید کلاف مبل به خریدار داده نمی‌شود در این صورت برای تشخیص مرغوبیت کلاف به صدای غژغژ مبلمان خوب گوش کنید. یکی از دلایل شنیده شدن این صدا عدم مرغوبیت کلاف است. البته از دلایل دیگر این صدا، تراز نبودن پایه‌های مبلمان و اشکال در اتصال قطعات مبلمان نیز می‌باشد.

در شرکت‌های بزرگ تولیدی مبل برای حل مشکل تراز نبودن پایه‌ها از آزمایش کنترل کیفیت شیشه استفاده می‌کنند. در صورت خرید از این شرکت‌ها می‌توانید اجرای این آزمایش را از طرف مقابل بخواهید. اما در کارگاه‌های کوچک این آزمایش انجام نمی‌شود. یکی دیگر از راه‌های تشخیص کیفیت کلاف برگرداندن کامل مبل است.

با مشاهده دقیق کف مبل می‌توانید به نکات ذیل پی ببرید:

  • کلاف به کار رفته دوبل است یا خیر
  • کیفیت نقاط اتصال قطعات مبلمان به یکدیگر را مورد بررسی قرار دهید.
  • در صورتی که تمام قطعات کلاف مبل از یک جنس ساخته شده باشد مقاومت یکسانی نیز خواهد داشت.

البته در صورتی که کلاف، رنگ شده باشد امکان تشخیص، برای کسانی که در این حرفه فعالیت می‌کنند نیز، بسیار سخت است.

۲. به پایه‌های مبل توجه نموده و آن‌ها را با جنس بدنه مبل تطبیق دهید تا مشخص شود که به طور یک تکه و متصل با بدنه ساخته شده یا آن را به صورت جداگانه، و بعداً به بدنه متصل کرده‌اند.

۳. بهتر است امکان جداسازی بخش‌های مختلف مبل اعم از فوم، کلاف و… از یکدیگر وجود داشته باشد تا در زمان بروز خرابی، جدا کردن و تعویض آن به راحتی صورت گیرد.

چوب مبلمان کلاسیک

۴. چوب بی‌کیفیت در طول مدت منبت‌کاری، شکسته شده و طرح و نقشه مورد نظر روی آن ایجاد نمی‌شود در نتیجه منبت کاری‌های سالم و بدون شکستگی یا ترک، از نشانه‌های مرغوبیت چوب است.

۵. پایه‌های مبلمان را از دو جهت به دقت بررسی نمایید. یکی از جهت تراز بودن پایه‌ها، که با نشستن بر روی مبل و لق نزدن پایه‌ها به سادگی قابل تشخیص است. دوم اینکه انحنای پایه‌ها زیاد نباشد تا توان تحمل فشار زیاد، را داشته باشد.

رنگ مبلمان کلاسیک

۶. نوع رنگ مبلمان نیز اهمیت بسزایی در خرید مبلمان کلاسیک دارد. رنگ‌ها در دو نوع براق و پوششی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ‌های براق این مزیت را در اختیار خریدار قرار می‌دهند تا سطح چوب را به دقت مشاهده کرده و از جهت وجود ترک، قارچ‌زدگی و پوسیدگی مورد بررسی قرار دهد اما در رنگ‌های پوششی، از این جهت که معایب چوب پوشانده می‌شود، مشاهده و تشخیص سالم بودن چوب، بسیار سخت می‌باشد.

۷. نحوه رنگ‌ آمیزی مبلمان نیز از دیگر نکاتی است که باید در خرید مبل به آن دقت نمایید. با نگاه دقیق به سطح چوب و دست کشیدن روی آن می‌توانید از یکنواختی رنگ مبلمان، اطمینان حاصل کنید.

فوم و اسفنج مبلمان

۸. نکته‌ دیگری که هنگام خرید و انتخاب مبل کلاسیک باید به آن دقت نمایید، فوم و اسفنج به کار رفته در مبلمان می‌باشد. فوم سرد، گرم، اسفنج ۳۰ یا ۳۵ کیلویی از انواع فوم اسفنج محسوب می‌شود. حتماً به این نکته توجه نمایید که از فوم سرد برای ساخت مبل استفاده شده باشد. فوم سرد، کیفیت بسیار بالاتری نسبت به دیگر فوم‌ها دارد. راهکاری که برای تشخیص فوم سرد و گرم به کار گرفته می‌شود این است که پس از فشار بر روی سطح مورد نظر فوم سرد به سرعت به حالت اولیه بازمی‌گردد؛ اما مدت بازگشت فوم گرم به حالت اولیه کمی بیشتر طول می‌کشد. در صورت استفاده از اسفنج، توجه نمایید که از اسفنج ۳۰ یا ۳۵ کیلویی استفاده شده باشد این گونه از اسفنج به دلیل سفت بودن به زودی تغییر شکل نخواهد داد. در ضمن قابلیت شستشو را نیز داراست.

پارچه مبلمان کلاسیک

پارچه مبلمان از نکات مهمی است که در این راهنمای خرید مبل کلاسیک به آن اشاره می‌کنیم.

۹. نکته دیگری که در انتخاب مبل خوب مؤثر خواهد بود ضخامت و مقاومت پارچه می‌باشد. در حال حاضر اغلب پارچه‌های موجود در بازار ترک و چینی هستند. برخی فروشندگان پارچه‌های مبلمان، معتقدند پارچه ترک، بهترین نوع پارچه محسوب می‌شود. این در حالی است که برخی نیز معتقدند که مرغوب‌ترین پارچه برای مبلمان کلاسیک، پارچه‌های یزد می‌باشد. از دیگر پارچه‌های موجود در بازار می‌توان به پارچه مخمل، شانل، سلطنتی و نانو میکرو اشاره کرد.

امروزه عمده پارچه‌های موجود در بازار، چینی می‌باشند و به نام ترک به فروش می‌رسند. پس دانستن نکات ذیل درباره نشانه‌های پارچه باکیفیت، خالی از لطف نخواهد بود.

  • به قسمت‌های دوخته شده مبل توجه نمایید. در صورتی که سوراخ‌های ایجاد شده در این نقاط غیرطبیعی و بیش از حد باشد به حدی که اصطلاحاٌ پارچه از این نقاط در حال در رفتن باشد پارچه استفاده شده نا مرغوب است.
  • در مورد مبلمانی که دارای پارچه‌‌های مخمل و به طور کلی پرزدار هستند اگر از پارچه بی‌کیفیت استفاده شده باشد دست کشیدن خلاف جهت خواب پارچه سبب بهم‌ریختگی پرز‌های آن می‌شود و به سادگی به حالت اولیه بر‌نمی گردد.
  • راه دیگری که در مورد تشخیص پارچه‌های پرزدار وجود دارد این است که سعی کنید با ناخن پرز پارچه را تخلیه کنید جدا شدن تار و پود پارچه از یکدیگر نشانه بی‌کیفیت بودن آن است. پرز‌های این نوع پارچه پس از مدت کوتاهی از بین رفته و اصطلاحاً کچل می‌شود.
  • نکته‌ دیگری که درمورد انتخاب پارچه مطلوب حائز اهمیت می‌باشد این است که پارچه کش نیاید.

امیدواریم با درنظر گرفتن نکات ذکر شده در این راهنمای خرید مبلمان کلاسیک بتوانید مبلمان خود را با بهترین کیفیت خریداری نمایید. اگر سوال و یا ابهامی در رابطه با خرید مبل داشته باشید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.