همه چیز درمورد لمسه

لمسه کاری

همه چیز درمورد لمسه

همه چیز درمورد لمسه

همه چیز درمورد لمسه : در اصطلاح به نصب پارچه یا لایه چرم مصنوعی بر روی مبلمان یا جاهای دیگر لمسه گفته می شود. یا به عبارت بهتر فرم خاصی از شکل دادن به پارچه به صورت برجستگی و فرورفتگی را لمسه کاری می گویند. این اشکال معمولا به صورت لوزی، کوبیدن گل میخ و دکمه بر روی آن می باشد. این کار اکثراً به صورت تماما دستی و بر روی پارچه های مخمل، چرم، حریر و ژاگارد انجام می شود. که به همین دلیل هزینه کار بالا می رود. لمسه کاری در مبلمان به دو صورت لمسه دست و لمسه دوخت انجام می گیرد. که لمسه دست دشوار از لمسه دوخت بوده و پارچه بیشتری هم لازم است. که لمسه به صورت دستی روی کار زده شود .

لمسه دست

برای لمسه کاری ابتدا باید محل دقیق لمسه ها را مشخص کرد. سپس اگر روی چوب قرار گرفت آن با دریل سوراخ می کنند. و اگر در فضای بین کلاف بود نیازی نیست سوراخ کاری شود. بعد از این مرحله اسفنج را علامت گذاری کرده و روی چوب می چسبانند. بعد از انجام مراحل گفته شده روی پارچه علامت گذاری میکنند. و اندازه ها را مشخص کرده و روی اسفنج قرار میدهند. سپس به نوبت لمسه ها را با نخ محکم رو کار در می آورند. ضمنا در بعضی از کارها دکمه کوبیده میشود. در بعضی کارها نیز لمسه بدون دکمه قرار داده میشود.

لمسه دوخت

این لمسه کاری در ساخت سرعت بیشتری نسبت به لمسه دست دارد. کمی هم راحت تر روی کار زده می شود. در این نوع لمسه کاری پارچه توسط خیاط بعد از برش کاری و با استفاده از نخ مغزی، شکل های لوزی را روی پارچه ایجاد می کنند. و سپس رو کار زده می شود. البته این لمسه کاری مانند لمسه دست نیاز به اندازه گیری دقیق دارد. تا اشکال لوزی به صورت صحیح و درست روی کار قرار بگیرند .

لمسه کاری در مبل

از لمسه میتوان برای برای قسمت تکیه گاه استفاده کرد. البته موارد مصرف لمسه خیلی بیشتر است. مثلا به عنوان مثال می توان روی زیر دسته کاناپه لمسه کاری کرد که بسیار زیبا می شود. بعضی از مبلمان کلاسیک هم هستند که دو طرف لمسه می باشند. از لحاظ طراحی این نوع مبلمان در رده بالایی قرار گرفته اند.

مبل چستر

نوعی مبل راحتی وجود دارد که به چستر معروف هستند. این مبلمان تمام لمسه هستند و بسیار شیک و تجملی به نظر می رسند. طراحان دکوراسیون اغلب مبل های چستر و لمسه ای را بعنوان نقطه کانونی دکوراسیون پذیرایی یا نشیمن شان انتخاب می کنند. از آنجایی که این مبل ها ظاهری لوکس و باشکوه دارند. نیازی به رنگ های قوی یا پارچه های طرح دار برای خودنمایی ندارند. خود مبل به تنهایی به قدری زیبا و غنی است که می تواند به دکوراسیون عظمت و جلال ببخشد. در مبل های لمسه کاری شده ظاهر دکمه دکمه آنها بوسیله بافتن لایه های پارچه ای یا چرمی ایجاد می شود. که برخی مواقع الگویی خاص نیز بخود می گیرند. انتهای گره های دوخته شده. دکمه یا نقطه ای قرار می گیرد تا گره را پنهان کند. در حقیقت این دکمه ها برای پنهان کردن گره ها نصب شده اند که خاصیت اصلی مبل های لمسه ای نیز بشمار می روند.

تمیز کردن مبل

هیچوقت از آب زیاد و حلال های پاک کننده و صابون برای تمیز کردن مبل چرم استفاده نکنید که به چرم آسیب می زنند. برای تمیز کردن مبل چرم باید با احتیاط بیشتری عمل کنید. مبل چرم را می شود با یک دستمال کتان و مایعاتی مانند الکل یا آب لیمو تمیز کرد. بهترین راه برای تمیز کردن مبل های پارچه ای و مخملی استفاده از بخارشور است. اما از شامپو فرش هم می شود استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *