معرفی چوب درخت صنوبر

معرفی چوب درخت صنوبر

معرفی چوب درخت صنوبر

معرفی چوب درخت صنوبر : چوب صنوبر یا آسینا، شالک (نام علمی: Populus). درختی از راسته مالپیگیالس (Malpighiales). تیره بیدیان (Salicaceae). نام آن به انگلیسی Poplar است. درخت صنوبر برگریز است. ریشه درخت رشد زیادی دارد و برای همین نباید نزدیک ساختمان ها کاشته شود.  صنوبر سریع ترین سرعت رشد در مقایسه با سایر درختان در دنیا را دارد. می تواند کمتر از ۱۵ سال به ۲۵ متر ارتفاع برسد. این درخت گونه ای پهن برگ و نور پسند و خزان کننده است . گل ها معمولا قبل از برگ در اوائل بهار ظاهر می شود. چوب صنویر از پر مصرف ترین چوب ها به شمار می رود و در صنایع گوناگون از آن استفاده می کنند.

بپوست تنه درختان جوان اکثرا سفید و یا سبز رنگ بوده و با افزایش سن شیارها ی عمیق و نیمه عمیق در آن ظاهر شده و رنگ آن نیز تیره می گردد.

انواع درخت صنوبر

جنس populus که در فارسی و به طور عام صنوبر نامیده می شود نام های فراوانی از جمله ، آسینا، تبریزی . راجی . کبوده . سفیدار . یا سپیدار دارد.

درخت سپیدار : P.alba یکی از مقاوم ترین گونه ها حسوب می شود و بین ۱۸ تا ۲۵ متر ارتفاع دارد. در باغهای تاریخی و قدیمی زیاد کاشته می‌شده است چه بعنوان باد شکن در حاشیه‌ها و بعضاً در مسیرهای اصلی نیز کاشته می‌شد.

درخت صنوبر خاکستری : P.canescens می تواند تا ۳۰ متر ارتفاع داشته باشد برگ های بزرگتری هم نسبت به سپیدار دارد و پوسته آن زرد متمایل به قهوه ای است.

درخت تبریزی : ( اشالک‌، صنوبرآسیایی ، صنوبر لمباردی )P.nigra var Italica از درختان با ارتفاع زیاد و زیبا می‌باشد. معمولاً در کنار باغها کاشته می‌‌شده است .  برگهای آن لوزی شکل و زیبا که درازی برگها بیش از پهنای آن می باشد. در پاییز به رنگ زرد قناری در می‌آید .

درخت صنوبر لرزان : ( آشنگ ) P.tremula برگهای آن شبیه نارون است.

پده : این نوع درخت بیشتر در مناطق گرمسیری دیده می شود و سایز متوسطی دارد . در ایران می توانید این درخت را در حاشیه رودخانه های دز و کارون مشاهده کنید.

کاربرد چوب آسینا یا صنوبر

صنوبر به علت سری الرشد بودنش قیمت مناسب تری دارد و همین باعث افزایش تقاضای آن از سوی صنایع مختلف شده است. چوب صنوبر چکش خواری بسیار خوبی دارد و یکی راحت ترین چوب ها برای نجاران است. وزن سبکی دارد و در دسته چوب های نرم قرار می گیرد برای همین نمی توان از آن در کاربرد های سنگین استفاده کرد . اما در مبلمان سازی، دکوراسیون و کابینت سازی و….از آن به فراوانی بهره می برند.

 

با سپاس فراوان از شما که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *