معرفی چوب درخت گلابی

معرفی چوب درخت گلابی

معرفی چوب درخت گلابی

معرفی چوب درخت گلابی : درخت گلابی در نواحی معتدل رشد کرده و میوه‌ای خوش‌طعم به ارمغان می‌آورد. چوب این درخت نیز از جمله متریال‌های لوکس، مستحکم و محبوب به ویژه در اروپا است. که در ساخت ابزارآلات گوناگون چوبی کاربرد دارد. در مواردی مشابه چوب درخت سیب می‌باشد.

 

سرعت رشد درخت گلابی

از آن‌جایی که رشد این درخت کند است. چوب حاصل از آن مترکم و سخت بوده و در دسته‌ی چوب‌های کمیاب و گران‌قیمت قرار می‌گیرد. این چوب راست تار و صاف است و به عنوان چوبی سنگین شناخته می‌شود. در سطح چوب منافذ ریز بسیار زیادی وجود دارد. همچنین، بافت آن متخلخل بوده و در برابر پوسیدگی دوام زیادی ندارد.

 

ساخت ابزار از چوب درخت گلابی

از این چوب به دلیل استحکام و مرغوبیت بالا برای ساخت ابزرآلاتی که به مقاومت زیادی نیاز دارند، استفاده می‌شود. ساقه درختان گلابی اغلب خمیده ودارای پیچ‌های ملایمی می‌باشد. بنابراین تخته‌های به دست آمده از آن بزرگ و مستقیم نیستند.

رنگ چوب درون و برون گلابی یکسان بوده و تفاوت چندانی ندارند. این چوب از خاکستری یا قهوه‌ای روشن به سمت رنگ قرمز و تناژهای تیره از رنگ‌ قهوه‌ای میل می‌کند.

 

ویژگی های چوب درخت گلابی

چوب درخت گلابی به طور کلی بویی شیرین و دلنشین دارد. از آن، به ویژه چوب درخت گلابی قرمز آفریقایی برای ساخت ظروف آشپزخانه استفاده می‌شود. درخت گلابی یکی از بی‌نظیرترین نت‌ها در عطرسازی را داراست و جایگاه ویژه‌ای را در این صنعت به خود اختصاص داده است. به علاوه، هنگام سوزاندن این چوب، رایحه‌ای تند و شیرین منتشر کرده که بوی شکوفه درخت گلابی را در محیط می‌پراکند. هیزم این چوب گرمای زیادی تولید نمی‌کند. اما دود معطر آن طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

 

 

انواع چوب درخت گلابی

از انواع چوب‌های گلابی مورد استفاده به چوب گلابی قرمز آفریقایی، چوب گلابی سوئیسی، سوربوس را می‌توان نام برد. چوب گلابی سوئیسی برای تهیه مرغوب‌ترین روکش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از معدود چوب‌هایی است که سه حلقه رنگ در برش عرضی آن‌ها دیده می‌شود.

 

پخت چوب درخت گلابی قبل از استفاده

با بخارپز کردن این چوب قبل از استفاده، رنگ آن یکنواخت، تیره‌تر و ثابت می‌شود. عملیات بر روی چوب گلابی آسان است و به راحتی با ابزارآلات ماشینی یا دستی پردازش می‌شود.

 

استفاده چوب درخت گلابی در صنایع

چوب درخت گلابی برای ساخت مبلمان، روکش‌گیری، ابزارآلات موسیقی به ویژه تنبک و ویولن و سازهای بادی، خط‌کش‌های دقیق، لوازم هنری کنده‌کاری شده و حکاکی شده، قاب‌سازی، قالب‌سازی، مهرسازی، تنباکو، و… کاربرد فراوانی دارد.

 

با سپاس فاروان از شما که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *