بررسی کامل همرنگی چوب

بررسی کامل همرنگی چوب

بررسی کامل همرنگی چوب : همرنگی و اجرای آن یکی از بخش‌های رنگ کاری چوب با استفاده از رنگ‌های سلولوزی است. این نوع رنگ در مرحله قبل از رنگ پایانی اجرا می‌شود. که با آن می‌توان ایرادهای ظاهری رنگ کاری مثل قسمت‌های بتونه کاری شده، سفیدی‌های چسب چوب یا چسب پرس و… را پوشش داد. البته این پوشش فقط به بخش‌های نام برده شده محدود نیست.

شما می‌توانید همرنگی را در تمامی سطح چوب رنگ شده اجرا کنید. به زبان ساده‌تر، با استفاده از همرنگی می‌توانید رنگ آستری را یکنواخت کنید.

همرنگی چیست؟

رنگی است که به‌منظور یکنواخت کردن رنگ آستری و رنگ اولیه به کار برده می‌شود. با کمک همرنگی می‌توان دو رنگ یا چند رنگ بودن آستری اولیه را به یک رنگ یکنواخت و تمیز تغییر داد. همرنگی آستری اولیه یا شاپان نیست. نباید این دو را باهم اشتباه بگیریم.

شاپان یا آستری اولیه، رنگ چوب را به رنگی که مد نظر دارید نزدیک می‌کند. و بعد از بتونه و اتمام سیلر کاری با استفاده از همرنگی به رنگ نهایی که مد نظر داریم می‌رسیم. همرنگی یک مرحله قبل از رنگ پایانی اجرا می‌شود.

روش ساخت همرنگی
روش ساخت همرنگی

چه زمانی از همرنگی استفاده می‌کنیم؟

زمانی که چوب به خاطر شرایط رشد و تغییرات فصلی، بافت متفاوتی دارد و پس از اجرای آستری، در بخش‌هایی از سازه روشنی و تیرگی مشاهده می‌کنید.

زمانی که بتونه کاری می‌کنید و قسمت‌های بتونه شده روشن‌تر یا تیره از بقیه قسمت‌های چوب نمایان شده است.

زمانی که در مرحله آستر کاری به‌خوبی انجام نشده و خط دستمال یا قلم‌مو بر روی رنگ باقی مانده است.

زمانی که با اجرای شاپان به رنگ مورد نظرتان دست پیدا نکرده‌اید و چاره‌ای ندارید جز اینکه رنگ را تغییر دهید.

زمانی که در نظر دارید کمی رگه‌های چوب را پوشش دهید تا کمتر دیده شوند با اینکه دوست دارید رنگ پوششی اجرا کنید.

زمانی که قرار است سازه‌ای که قبلاً رنگ شده است را دوباره رنگ کاری کنید و تغییر رنگ دهید.

زمانی که در نظر دارید بخش‌هایی از سازه سایه کاری شود تا زیبایی بیشتری به کار دهید و یک اثر هنر زیبا خلق کنید.

زمانی که چوب باختگی دارد و پس از شاپان کشی مشاهده می‌کنید که لکه‌های سیاه رنگ روی چوب نقش بسته است.

همرنگی چوب با چه ابزار رنگ کاری اجرا می‌شود؟

پیستوله بهترین گزینه و احتمالاً تنها گزینه برای اجرای اصولی همرنگی است. با توجه به اینکه اجرای همرنگی باید با دقت اجرا شود. پیشنهاد ما اجرای همرنگی با استفاده از پیستوله سایه پاش است. البته با کمک پیستوله های استاندارد ۱.۸ و پایین‌تر هم می‌توان همرنگی را اجرا کرد. اما اگر از پیستوله سایه پاش استفاده کنید. اجرای آن به‌مراتب با دقت و کیفیت بیشتری انجام خواهد شد.

بررسی کامل همرنگی چوب

رنگ‌های مورد نیاز برای ساخت همرنگی چیست؟

برای ساخت همرنگی چوب، به مواد زیر احتیاج دارید:

تینر ۱۰ یا ۱۲ هزار

رنگ‌های فوری

کیلر سلولوزی

جوهر فوری (برای ساخت همرنگی‌های حرفه‌ای و خاص + اگر تجربه کافی از شناخت رنگ و ترکیب رنگ دارید)

از جوهر می‌توانید به عنوان رنگ کمکی و به مقدار کم استفاده کنید. در حد یک درپوش به ازای هر لیتر هم رنگی.

روش ساخت همرنگی
روش ساخت همرنگی

روش ساخت همرنگی فوری چوب

ابتدا باید کیلر را با تینر به نسبت یک به سه ترکیب کنید. به عبارتی می‌شود یک کیلو کیلر با سه لیتر تینر. پس از ساخته شدن کیلر، رنگ‌های فوری که در ادامه اشاره می‌کنیم به مقدار کم (یک قاشق) اضافه کنید. (اگر نیاز بود، یک قاشق دیگر اضافه کنید)

پس اینکه کیلر رقیق شد. با توجه به تم رنگ مورد نظرتان باید از رنگ‌های فوری (تأکید می‌کنیم فوری ماشینی) استفاده کنید. در این بخش نیاز دارید کمی در مورد ترکیب رنگ‌ها تأثیر ترکیب هر رنگ بارنگ دیگر اطلاعات کسب کنید. به‌عنوان مثال ترکیب رنگ قرمز و زرد، رنگ نارنجی به شما خواهد داد. همچنین با ترکیب رنگ‌های آبی و زرد، به رنگ سبز دست پیدا خواهید کرد.

پس از اینکه رنگ آماده شد. رنگ را با استفاده از پیستوله استاندارد یا پیستوله سایه پاش بر روی سطح چوب اجرا کنید.

بررسی کامل همرنگی چوب

روش ساخت همرنگی فندقی

همرنگی فندقی همان‌طور که از اسمش پیداست به رنگ فندق. (قهوه‌ای مایل به قرمز شاید. و همچنین برخی می‌گویند ماهاگونی) هست. شما با رنگ‌هایی مانند زرد گِل ماش فوری. اخرایی فوری و مشکلی فوری امکان ساخت آن را دارید. ابتدا رنگ اخرایی فوری را به محلول رقیق شده کیلر اضافه کنید. به‌خوبی هم بزنید تا محلول رنگ اخرایی به خود بگیرید. در مرحله‌ی بعد زرد گل ماش را اضافه کنید. کمی از قرمزی تند رنگ کاسته شود. و رنگ به سمت نارنجی شدن متمایل شود. پس از اینکه رنگ را به‌خوبی هم زدید. برای اینکه محلول به دست آمده به قهوه‌ای شدن متمایل شود. رنگ مشکی را به‌صورت قطره‌ قطره به رنگ اضافه کنید. و خوب هم بزنید تا تغییرات انجام شود. نکته‌ی مهم در مورد اضافه کردن رنگ مشکلی این است. که حتماً رنگ مشکی فوری را در مرحله پایانی و به‌صورت قطره‌قطره اضافه کنید.

برای آزمودن رنگ به دست آمده یک قطره رنگ را روی ناخن بچکانید. تا رنگ باز شود و خود را نشان دهد. البته بهتر است سریع رنگ را پاک کنید.

روش ساخت همرنگی
روش ساخت همرنگی

روش ساخت همرنگی قهوه‌ای

برای ساخت همرنگی فوری قهوه‌ای مانند. فندقی می‌توانید از سه رنگ اصلی زرد گِل ماش فوری. اخرایی (قرمز) فوری و مشکی فوری استفاده کنید. ابتدا رنگ اخرایی فوری را به محلول رقیق شده کیلر اضافه کنید. به‌خوبی هم بزنید تا محلول رنگ اخرایی به خود بگیرید. در مرحله‌ی بعد زرد گل ماش را اضافه کنید. تا کمی از قرمزی تند رنگ کاسته شود. و رنگ به سمت نارنجی شدن متمایل شود. پس از اینکه رنگ را به‌خوبی هم زدید. برای اینکه محلول به دست آمده به قهوه‌ای شدن متمایل شود. رنگ مشکی را به‌صورت قطره‌قطره به رنگ اضافه کنید. و خوب هم بزنید تا تغییرات انجام شود. نکته‌ی مهم در مورد اضافه کردن رنگ مشکلی این است که حتماً رنگ مشکی فوری را در مرحله پایانی و به‌صورت قطره‌قطره اضافه کنید.

آن‌قدر رنگ مشکی را به محلول اضافه کنید تا کامل رنگ قهوه‌ای شود. بعد از مدت کوتاهی به این تجربه دست پیدا می‌کنید که چه رنگ‌هایی را به چه نسبتی باهم ترکیب کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

برای آزمودن رنگ به دست آمده یک قطره رنگ را روی ناخن بچکانید تا رنگ باز شود و خود را نشان دهد. البته بهتر است سریع رنگ را پاک کنید.

روش ساخت همرنگی سایه

برای ساخت سایه اکنون می‌توانید خودتان ابتکار به خرج دهید. مثلاً می‌توانید در محلول ساخته شده کمی امرا (قهوه‌ای) فوری و مشکی اضافه کنید تا یک رنگ قهوه‌ای تیره متمایل به مشکی به دست آید. از این رنگ می‌توانید به‌عنوان سایه استفاده کنید.

بررسی کامل همرنگی چوب

روش اجرای همرنگی فوری چوب چیست؟

برای اجرای هم رنگی فوری ابتدا باید محلول ساخته شده را رقیق بسازید. رقیق بودن رنگ از پوشش رگه و نقش چوب جلوگیری می‌کند و پس از اجرای همرنگی همچنان نقش چوب در جای خود باقی است و از دیدن آن لذت خواهید برد.

همرنگی را صافی کنید و در داخل پیستوله بریزید. مقدار خروجی رنگ را کمتر از مقداری که برای پاشش نیم پلی استر یا سیلر در نظر می‌گرفتید، تنظیم کنید. فشار باد را در حدی تنظیم کنید که همرنگی دانه‌دانه پاشیده نشود و به حالت پودری پاشیده شود.

به عبارتی باید رنگ با حجم کم و کنترل مناسب بر روی کار اجرا شود. اگر مقدار حجم رنگ کم باشد، به‌راحتی می‌توانید با چند بار پاشش به رنگ دلخواه دست پیدا کنید اما اگر رنگ را زیاد بپاشید، امکان اینکه به رنگ روشن برگردید تقریباً وجود ندارد! جز اینکه رنگ را پاک کنید (در این حالت خرابکاری خواهد شد).

اگر همرنگی را با فشار کم باد بپاشید، رنگ به‌صورت دون دون روی کار پاشیده می‌شود و اگر پر فشار بپاشید، رنگ در یک نقطه جمع می‌شود و شره می‌کند.

در واقع شما زمانی می‌توانید همرنگی بپاشید که در کنترل پیستوله و کنترل رنگ و شناخت رنگ متبحر شده باشید. اگر تجربه کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا همرنگی را به‌صورت آزمایشی بر روی چند سازه بپاشید تا به‌اصطلاح دستتان روان شود.

 

پس از پایان پاشش همرنگی و خشک شدن آن روی کار یک دست سنباده پوستاب کارکرده بکشید. گرد و خاک را با فشار باد و دستمال پاک کنید و نیم پلی استر یا تمام پلی استر یا کیلر را اجرا کنید.

One thought on “بررسی کامل همرنگی چوب

  • اکتبر 17, 2021 at 22:02
    Permalink

    خیلی مطالب ارزنده و کامل و قابل فهم بود. ما حدودا هفته ی پیش از شما مبل راحتی چستر خریدیم کیفیتش فوق العاده بود واقعا به خاطر صداقتتون ممنونیم

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *